Zowel dit als volgend weekend stellen beeldhouwer
Eric Vanmechelen en fotograaf
Toon Weyen tentoon in het Kunstencentrum A-Blok aan de Dorpsstraat 91 in Pelt (de vroegere TIO site te Overpelt). Zowel op zaterdag als zondag is de expo gratis toegankelijk van 14 tot 17u. De beide kunstenaars zijn ook telkens aanwezig, maar wij spraken alvast net voor de opening met de twee heren.
Meer foto'sWie tot voor enkele jaren actief was aan de Kunst Academie Noord Limburg, en zeker toen het nog als 'NIKO' afgekort werd, kent zeker
Eric Vanmechelen, want hij was daar directeur. Toen we hem kort voor de opening van de tentoonstelling kwamen interviewen, was hij nog bezig met een beeld wat bij te werken. Groot was onze verrassing toen hij het grote beeld - waarvan wij dachten dat het een bronzen was - zonder enige moeite opnam en het op zijn plaats zette. Zeker omdat we even tevoren een weliswaar kleiner bronzen beeld hadden vast gehad, maar niet zonder enige moeite. Eric legde uit dat vele van de grotere beelden op de expo van 'was' zijn, op die manier spaart hij zij rug. Maar wie het betrokken werk graag zou kopen, krijgt het uiteraard in brons.
Eric volgde na zijn humaniora hoger kunstonderwijs. Hij wou eigenlijk eerst striptekenaar worden, maar die opleiding bestond nog nergens, het werd dus beeldhouwen. Hij studeerde af in 1978, hij begon onmiddellijk aan de Noord-Limburgse Academie waar hij zo'n 16 jaar les gaf alvorens er directeur te worden.
Maar na zijn pensionering bleef hij met kunst bezig, ondertussen staan er in Noord-Limburg zo'n 30 monumenten van zijn hand. Het Millenniumbeeld op het Michielsplein in Achel is daar een voorbeeld van. Veel van zijn werk wordt in opdracht uitgevoerd, vaak voor gemeentes en steden.
Hoe Eric zijn werk beschrijft? "Mijn werk is klassiek, zowel in onderwerp en uitwerking, als van materie. De bronzen realistische vrouwenfiguren zijn tijdloos, al wijzen enkele kleine details zoals bijvoorbeeld afgesneden jeans, modern haarkapsel… op de huidige decennia. Mijn werk zie ik als een snap-shot van een houding, een uitdrukking, een beweging, een weergave van een “meid” zoals ik ze graag zie. Ik wil bewust geen boodschap brengen, de wereld veranderen of gemoedstoestanden uitdrukken. Enkel ongecompliceerde, pure sensualiteit, rondom het spel van vrouwelijke lijnen en volumes, zorgen dat ik steeds weer inspiratie vind in een onderwerp dat zowel kunstenaar als toeschouwer reeds duizenden jaren weet te boeien."
Toon Weyen woont in Dorne (een gehucht van Opoeteren, deelgemeente van Maaseik). Beroepshalve was hij fotograaf voor 't Belang, niet als persfotograaf, hij moest voor de reclamefoto's zorgen. Dat was een dienst die Concentra toen nog aanbood. Die foto's moesten perfect zijn, én in kleur. Toen hij op pensioen ging, bleef hij foto's maken, maar als tegenreactie op wat hij voorheen deed, moest het niet meer 100 % volgens de regels van de kunst zijn, en al zeker niet in kleur.
In corona-tijd, Toon was toen net met pensioen - is hij met zwart/wit fotografie begonnen. Hij had nog een hele boel filmrolletjes liggen, en met een oud analoog toestel trok hij dan - vaak met zijn fiets - op pad. Een rolletje van 12 foto's er in, wat je na het maken van elke foto dan moest 'verder draaien'. Als hij dat vergat, werd dat een foto met dubbele belichting. Iets wat moderne camera's ook kunnen, maar vaak heel diep verscholen in het menu. Maar dat leverde vaak verrassende beelden op. De foto's zijn soms wel wat wazig, wat onscherp, maar ze stralen wel een bepaalde sfeer uit.
Eens zo'n foto gemaakt werd, moest hij dan wel nog een paar uur wachten om het resultaat te bekijken, maar Toon ontwikkelt die filmpjes zelf. Maar juist dat gebrek aan 'tijdsdruk', waar hij tijdens zijn beroepsleven altijd mee te maken had, vindt Toon zo aangenaam.
Het is de allereerste keer overigens dat Toon exposeert. Carine Van Geven overtuigde hem om in de A-Blok zijn eerste tentoonstelling te houden.
De tentoonstelling is op 18, 19 en 25 en 26 januari (gratis) te bekijken, telkens van 14u tot 17u.