Overpelt
Vanaf nieuwjaar verandert de dienstverlening van het gemeentebestuur radicaal. De bedoeling: de mensen moeten
minder naar het gemeentehuis komen en wie toch komt, wordt gerichter geholpen. Dat bespaart iedereen een hoop tijd. Twee nieuwe concepten moeten daarvoor zorgen: de 'centrale balie' en de 'digibalie'. De nieuwe
centrale balie kan de klanten meestal direct helpen. Via de
digibalie - dat is het e-loket op de nieuwe website - doet men thuis een aanvraag en wordt de afhandeling ervan ook thuis afgeleverd.
De centrale balie zal - vanaf 3 januari - meer open zijn dan de andere diensten: elke voormiddag van 8.30 tot 12.30 uur, op donderdag vanaf 16 uur en op vrijdag al vanaf 7 uur 's morgens. Bij de meeste diensten kan men ook op afspraak komen, zelfs buiten de openingsuren. Dankzij de centrale balie krijgen de diensten trouwens meer ruimte voor vragen die wat verder gaan. Deze nieuwe werkwijze vroeg om een compleet nieuwe balieopstelling. Wie nu het gemeentehuis binnenkomt, loopt recht tegen de nieuwe ontvangstbalie op. De vroegere ontvangstbalie werd een aangename wachtruimte. De burger aan het loket heeft zo de nodige privacy.
Achter de nieuwe dienstverlening gaat een verregaande automatisering van de werkprocessen schuil. De afhandeling van een vraag aan de balie gebeurt bijna volledig automatisch en dus ook veel sneller. Schepen van automatisering Patrick Van Baelen: "Wie internet heeft, bieden we wellicht al vanaf 20 december echte
e-government aan. Aanvragen kunnen van thuis uit gedaan worden. Dikwijls hoeft men niet meer naar het gemeentehuis te komen. Eén werkdag na de aanvraag, krijgt men de nodige documenten thuis in de mailbox." Aanvragen moeten gebeuren met behulp van de elektronische identiteitskaart. Daar is een kaartlezer voor nodig. Om het gebruik te stimuleren, kunnen
3000 Overpeltse gezinnen een kaartlezer krijgen van het gemeentebestuur. In de brochure over de nieuwe dienstverlening die alle Overpeltenaren in de kerstperiode in de bus krijgen, zit een bon om zo'n kaartlezer af te halen.
Burgemeester Jaak Fransen: "Met dit project realiseren we een grote stap vooruit op het vlak van het nog beter en nog toegankelijker maken van de gemeentelijke dienstverlening, een belangrijke beleidsdoelstelling. Uniek aan dit project is bovendien dat de volledig gesystematiseerde en geautomatiseerde werkprocessen nagenoeg volledig, en de inrichting van de centrale balie voor een groot deel, door ons eigen personeel ontworpen en uitgewerkt zijn."