Neerpelt
Breng in de gemeenteraad mobiliteit ter sprake en het spel zit op de wagen. Vanavond was dat niet anders. Op de agenda stond de voorlopige vaststelling van het intergemeentelijk mobiliteitsplan Neerpelt-Overpelt. Dat plan is het resultaat van een studie die in het teken staat van duurzaam verplaatsingsgedrag en verkeersveiligheid in beide gemeenten. De gemeenteraad van Overpelt gaf eerder al zijn goedkeuring.
Leon Alders (N-VA) greep de gelegenheid te baat om in een lang betoog uit te halen naar de manier waarop de studie tot stand kwam en naar het volgens hem schrijnende gebrek aan openbaarheid. Volgens hem werd er in de studie ook teveel uitgegaan van de realisatie van de omleidingsweg. Is de omleidingsweg nog van deze tijd? vroeg hij zich retorisch af. Is die planning nog realistisch?
Gilbert Van Baelen (Open VLD) wees er op dat uit studies is gebleken dat het verkeer in Heerstraat en Koning Albertlaan voor minstens 84 procent uit plaatselijk verkeer bestaat, en dat het onjuist is te denken dat het centrum van de verkeersoverlast verlost zal zijn zodra de omleidingsweg is gerealiseerd. Hij bracht ook de ontwikkelingen in Overpelt ter sprake, waar nieuwe supermarkten verkeer uit buurgemeenten aantrekken, verkeer dat voor een deel ook door Heerstraat en Koning Albertlaan zal rijden. En wat te denken van de plannen voor nieuwe supermarkten op Boseind? We zitten gewrongen in een mobiliteitsdruk die de verkeersafwikkeling langs alle kanten moeilijker maakt, zei hij. En het erge is: er wordt aan geen enkel alternatief gedacht, men zoekt niet naar oplossingen.
Burgemeester Raf Drieskens (CD&V) wees er op dat de gemeente 1 miljoen euro uittrekt om aan natuurontwikkeling te doen als de omleidingsweg wordt gerealiseerd. De omleidingsweg is noodzakelijk, zei hij, alleen al omdat men op die manier het zwaar vervoer uit de gemeentekern kan weghouden. De realisatie is haalbaar, maar de vraag is: wil men hem, of wil men hem niet?
De voorlopige vaststelling van het mobiliteitsplan werd uiteindelijk goedgekeurd. N-VA stemde tegen.
Wat vindt u, lezer, van de omleidingsweg? Moet hij er komen, of niet?