“Mij niet vergeten hè, het wordt hier toch 50 bij ons in de straat?” “Mevrouw, het is hier gewoon een raceparcours, dat kan toch niet?” “Mevrouw, ik voel mij niet veilig als ik met mijn kinderen met de fiets naar school moet. Kan je daar nu niets aan doen?Stuk voor stuk zijn het casussen die u en ik, wanneer we onder de mensen komen, horen en ontvangen als boodschap. Vanavond leg ik jullie een voorstel voor dat draait rond iets heel concreets, en tegelijk fundamenteel: de snelheid waarmee we ons verplaatsen in onze mooie gemeente."
Zo kondigde schepen van Mobiliteit
Liesbeth Fransen tijdens de recente gemeenteraad haar voorstel aan om van heel Pelt een zone 50 te maken, met twee uitzonderingen: de dorpskernen blijven of worden zone 30, en een beperkt aantal delen van gewest- en grote verbindingswegen blijven zone 70. Op vrijdag publiceerden we hieromtrent al de
gemeentelijke communicatie.
Elke partij had op dat voorstel een reactie:
Stijn Loos (Samen Pelt) is niet tegen het voorstel, en Samen Pelt wil aan de uitwerking meedenken. Want borden alleen zullen niet voldoende zijn om deze nieuwe snelheidsbeperkingen te doen naleven. Om een resem aan boetes te vermijden, zou men ook moeten werken met verkeerskussens of versmallingen, en liefst nog met dynamische borden die zich aanpassen al naargelang het tijdstip van de dag en de drukte die daarmee gepaard gaat. Liesbeth Fransen beaamt dat borden niet genoeg zijn en dat het beleid ook verder denkt dan ‘die borden’. Het zal deel uitmaken van het nieuwe meerjarenplan, waarbij de infrastructuur zal worden aangepast al naargelang de financiën het toelaten.
Benny Bax (N-VA) stelt dat zijn fractie ook niet tegen is, want ook voor N-VA is verkeersveiligheid een absolute prioriteit. “Zeker in de nabijheid van scholen en drukke fietsverbindingen is het essentieel dat we de zwakke weggebruiker maximaal beschermen.” Maar hij stelt dat wanneer er ondoordacht wordt omgesprongen met de indeling van de snelheden, ze ook geen respect zullen krijgen. Ook hij pleit voor dynamische borden, al naargelang de drukte en de reële verkeerssituatie. Dit onderwerp vraagt dat er rekening gehouden wordt met veiligheid, geloofwaardigheid en draagvlak. De N-VA-leden zouden zich onthouden bij de stemming. Hij vraagt zich ook af wat de volgende stap is: “Trajectcontroles en flitspalen? Om iedereen die 5 km per uur te hard rijdt te kunnen beboeten en zo een extra belasting te creëren voor onze inwoners? Niet als het van het Vlaams Belang afhangt!”
Ook Waldo Theuwissen (Vlaams Belang) is voorstander van een veilige gemeente. Maar hij voegt er in één adem aan toe dat 30 km per uur wel heel erg langzaam is als je dat ’s nachts op een lege straat moet doen. “In een schoolomgeving, tijdens de start en het einde van een schooldag? Absoluut een goed idee, en een bijdrage aan een veiligere omgeving. Maar om nu het volledige centrum van Neerpelt en de straten ruim rondom onze dorpskernen permanent te verlagen naar zone 30, dat is voor ons een brug te ver.”
$$$
Hij diende een amendement in waarin de partij een andere indeling van zones voorstelt. Alle nieuw geplande zones 30 verdwijnen (met uitzondering van het Herent) en er blijven meer zones behouden waar de huidige regeling van 70 geldt. Het amendement werd niet goedgekeurd.
Jonas Wilms (cd&v) bedankt de burgemeester en de schepenen, die in dit dossier niet over één nacht ijs zijn gegaan. “Deze aanpassingen zijn geen populaire maatregel en hebben een grote impact op de gemeente en het dagelijks leven. Maar dat we ooit van 90 naar 70 zijn gegaan, zijn we ondertussen ook allemaal vergeten. En je kan nu eenmaal niet tegen meer veiligheid voor zwakke weggebruikers zijn. Net zoals je ook niet tegen minder drukke wegen zal zijn, omdat meer mensen hun auto laten staan.”
Omtrent de voorstellen van de dynamische borden stelt schepen Fransen dat er consequent dient te worden omgesprongen met de nieuwe snelheidszones, op elk uur van de dag.
Het voorstel werd aanvaard, hieronder de volledige regeling:
Instellen zone 30-regeling in volgende zones: - Zone 30 Lindel : in de zone tussen de kruispunten Lindelsebaan-Kapelstraat, Kapelstraat-Parkstraat,
Kapelstraat-Rekkerstraat, Rekkerstraat-Pater Vanduffelstraat, Rekkerstraat-Pater Schildermansstraat en
Lindelsebaan-Parkstraat,
- Zone 30 Herent : in de zone tussen de kruispunten Winterdijk-Bettemiserf, Winterdijk-Bettemishoeve,
Herent-Bettebos, Vrankenveld-Bettebos en tussen de kruispunten Willibrordusstraat-Paulusstraat en
Herent-Willibrordusstraat,
- Zone 30 Neerpelt : in de zone tussen de kruispunten Justitielaan-Toekomstlaan/Hoekstraat, JustitielaanKoninginnelaan, Justitielaan Brouwersstraat, Justitielaan-Broesveldstraat, Toekomstlaan -St-Martensstraat,
Broesveldstraat-Bermstraat, Teutenlaan-Bermstraat, Jaak Tassetstraat-Jaagpad, BermstraatNorbertinessenlaan, Onderwijslaan- Norbertinessenlaan, Heerstraat-Clercxhoevestraat, Heerstraat-Korte
Heerstraat, Heerstraat-Groenstraat, Koning Albertlaan-Kerkstraat en Haagdoorndijk-Leopoldlaan.
- Zone 30 Grote Heide : in de zone tussen Zonhoekstraat huisnummer 196 en de kruispunten ZonhoekstraatBakkersstraatje, Zonhoekstraat-Hayenhoek en Achelsendijk huisnummer 5 en tussen de kruispunten
Achelsendijk-Amandusstraat, Achelsendijk-Polsstraat, Polsstraat huisnummer 14, kruispunt Grote HeideAmandusstraat en Onze-Lieve-Vrouwstraat huisnummer 6A,
INT2509514 16/09/2025
- Zone 30 Holheide : in de zone tussen de kruispunten Holvenstraat-Jeneverbeslaan, HolvenstraatZonnedauwlaan, Zonnedauwlaan-Heikapper huisnummer 19, Zonnedauwlaan-Gagelweg huisnummer 31 en
Jeneverbeslaan huisnummer 54
Instellen van een zone 50 over het hele grondgebied Pelt met uitzondering van de ingestelde zones 30 en de
wegen in beheer van het Vlaamse Gewest.
Het snelheidsregime 70 km/h kan blijven behouden op volgende wegsegmenten :
- Lindelsebaan tussen de grens met Hechtel-Eksel en het kruispunt Lindelsebaan-Moldershoevenstraat
- Breugelweg tussen de grens met Peer en Breugelweg huisnummer 123
- Holvenstraat vanaf de N715 Napoleonweg tot het kruispunt met de Rozenstraat en Schansstraat,
- Torenstraat tussen de grens met Bocholt en het kruispunt met Kolisbos,
- Winterdijk tussen de grens met Peer en Winterdijk huisnummer 84,
- Sint-Antoniusweg en Jos Verlindenstraat tussen het kruispunt van de Sint-Antoniusweg met de Molenstraat
en Jos Verlindenstraat huisnummer 66,
- Kaulillerweg tussen de grens met Bocholt en het kruispunt met de Bosuilstraat