Neerpelt
Nog een week en dan is het zo ver; dan (op 5 november) gaat
Klankspiegelingen in première. De ticketverkoop loopt als een trein. Dankzij een capaciteitsvergroting zijn er nog enkele plaatsen extra voorzien en kunnen er voor beide voorstellingen nog tickets gekocht worden. Reservatie kan via mail naar beiaardneerpelt
gmail.com.
Door de voorbereiding van
Klankspiegelingen is er deze en volgende zaterdag
geen marktconcert vanuit de toren!
Vandaag laten we u kennis maken met de bedenkers van het project: componist Nick Van Elsen en auteur/choreograaf/regisseur Luc Morren.
Luc Morren is in Neerpelt en omstreken geen onbekende. Hij is choreograaf bij o.a. Imago Tijl en de Kunstacademie. Ook als regisseur heeft hij zijn strepen al verdiend met o.a. de Kerstsuite in Lommel. Hij heeft ook ervaring met projecten in een kerk. Zo regisseerde hij in de abdijkerk van Grimbergen het multimediaal spektakel ‘Stadsschilderingen’ van Stijn Kolaczny (bekend van het koor Scala). Dit project is vergelijkbaar met ‘Klankspieglingen’. We vroegen Luc hoe hij bij dit project is terechtgekomen: “Twee jaar geleden vroeg Jan Verheyen, de beiaardier van Neerpelt, om een project uit te denken dat aanvankelijk bedoeld was voor de inhuldiging van de beiaard. Ik heb toen een verhaal geschreven, geïnspireerd op het feit dat vroeger een klok perfect op toon gegoten moest worden. Als de klok niet goed klonk, moest die onverbiddelijk terug de oven in. Ik zag in mijn fantasie een jongen die in het riet zat en allerlei prachtige natuurgeluiden hoorde. Hij droeg een bronzen hoed, tikte erop en hoorde enkel een doffe plof. Daarop ging hij op zoek naar zijn perfecte klank.”
Nick Van Elsen is de jonge beloftevolle componist van Klankspiegelingen, opgegroeid in de Noord-Limburgse harmonie- en fanfarewereld. Hij is nog maar enkele jaren geleden begonnen met compositie, zit nu in zijn derde jaar aan het Antwerpse conservatorium en heeft al enkele prijzen op zijn naam zijn staan, zoals o.a. de aanmoedigingsprijs van het Prinses Christina-compositieconcours. Maar hoe begint een componist aan zoiets? “Het begin viel eigenlijk nogal mee, omdat ik daarvoor een duidelijk idee had. Maar om de muziek meer dan een half uur interessant te houden, dat was een grote uitdaging. Ik heb bij het componeren de locatie en de akoestiek in gedachten gehouden.”
Ondertussen wordt er hard gerepeteerd om er iets moois van te maken, iets moois en unieks! Maar wat precies? Luc: “Rond de titel ‘Klankspiegelingen’ zit een soort van waas. Klankspiegelingen komen voort uit het verhaal, waarbij de jongen ineens niet zijn eigen maar een ander spiegelbeeld ziet in een rivier. Hij ziet een mooi meisje dat als het ware van onder het water naar hem kijkt. Daaruit haalt hij zijn inspiratie voor de mooiste klank.”