Tot slot van het ‘officiële’ gedeelte van de Meet & Greet nam het bestuur van de
Verenigde Handelaars van Pelt het woord. Vanuit de handelaars hebben enkele vrijwilligers het voortouw genomen met als doel meer
sfeer en beleving te brengen in de dorpscentra. Zij worden hierbij ook financieel ondersteund door de gemeente, drie van hen hebben gisterenavond hun jaar-actie-plan verder toegelicht. Aan het woord kwamen Jef, Lotte en Nienke.
Meer foto's Jef gaf al direct toe dat hij zelf eigenlijk geen handelaar is, de link met de handelaars is de dameskledingzaak van zijn vrouw. Maar commerciële ervaring heeft hij genoeg, de meeste Peltenaren zullen hem nog wel herinneren als directeur van Delhaize. Hij is ondertussen zo’n 20 jaar bij de Verenigde Handelaars.
Lotte heeft de kookwinkel in Neerpelt-centrum, zij trad in december toe tot het bestuur van de Verenigde Handelaars.
Nienke tenslotte baat samen met haar man een horeca-zaak uit in het centrum van Overpelt. Zij is zo’n 4 jaar bij het bestuur.
Samen zetten zij zich in om de lokale ondernemers te ondersteunen en te versterken en dit via drie grote doelen:
- Samenhorigheid creëren
- Extra omzet creëren
- Het ‘shop-local’ versterken
Dat laatste doel werd gelanceerd in corona-tijd, maar sindsdien is dat thema actueel gebleven. De consument beseft misschien niet altijd wat de lokale handelaars te bieden hebben, het is dan ook de taak van de Verenigde Handelaars om deze boodschap naar buiten te brengen, met een leuk actieplan. Zo wil men de consument inspireren en motiveren om ‘lokaal’ te kopen.
De eerste actie (dit jaar) was de Meet en Greet, die al snel opgevolgd wordt door de Valentijnsactie. Een romantische actie die klanten naar de lokale horeca moet trekken. Wie het Kus meNu arrangement boekt rond de periode van Valentijn maakt kans op een winkelhierbon van 100 euro. Zo worden er 15 uitgedeeld.
Met de Paasactie wordt de kar getrokken van de locale chocolatiers. Die maken hun mooiste chocoladefiguren, die dan te winnen zijn door zij die aankopen doen bij de lokale handelaars.
Voor de zomeractie wordt dan weer gerekend op de horeca, zij krijgen de fakkel door van de Verenigde Handelaars om leuke acties te ondersteunen, waarbij ze van de handelaars financiële ondersteuning krijgen.
Over de Dag van de Klant: het perfect moment om de klanten te bedanken, de voorbije twee jaar werden boodschappentassen en de zadelhoesjes uitgedeeld. Best dure acties, aldus Jef, maar ze zien die zakjes en hoesjes maar zeer beperkt terug in ons straatbeeld, dus is de vereniging op zoek naar alternatieven. Het budget hiervoor blijft, maar alle ideeën zijn welkom om dit concreet in te vullen.
Last but not least: de Late Night Shopping, een event dat vooral met de steun van Lotte werd georganiseerd en waarbij een extra verkoopmoment werd gehouden in een gezellige sfeer. Dat initiatief komt normaal gezien weer terug.
Het officiële deel van de Meet & Greet zat er daar mee op, daarna ging het 'netwerkmoment' van start.
Marc Faes