Niels Valkenborgh mocht zijn eerste woorden naar de handelaars toe richten, als nieuwe schepen voor lokale economie en horeca. Hij verklaarde alvast heel blij te zijn met dit initiatief. Niels lichtte de omgevingsanalyse van 2024 door en gaf een uitgebreide analyse van de Winkelhierbon. Over hoe de vergrijzing uitdagingen maar ook kansen kan bieden. En dat alle handelaars ambassadeurs zijn van Pelt...
Omgevingsanalyse
In 2023 waren er zo’n 34.000 Peltenaren, dat zou tegen 2040 naar iets meer dan 37.200 gaan, een stijging van 8,6 % op 17 jaar tijd. Maar dat brengt ook uitdagingen met zich mee, want dat zal de verhouding tussen de 65-plussers en de werkende mensen ongeveer gelijk zijn. Maar zo’n uitdagingen bieden ook kansen, aldus de schepen.
Het
ondernemerschap is op 10 jaar tijd met zo’n 44 % gestegen. Waren er in 2013 nog 2.250 btw-plichtigen, dan waren dat er in 2023 maar liefst 3.260. In 2022 alleen al waren 12,6 % van de bedrijven nieuw. Zo blijkt dat Pelt een aantrekkelijke plek is, om te wonen, maar ook om te ondernemen.
De handelspanden, zo moet Niels erkennen, zijn wel gedaald, met zo’n 7,3 % op 10 jaar. De winkeloppervlakte daarentegen is dan weer met 33,5 % gestegen. Net geen 10 % van de handelspanden staan momenteel leeg.
De schepen noemt alle aanwezigen ‘ambassadeurs’ van Pelt, die er voor zorgen dat mensen hier graag komen verpozen, slapen, eten, werken, of Pelt komen bezoeken. De gemeente wil via een activiteit als de ‘Meet & Greet’ ook laten weten dat zij geen ver-van-het-bed-actor is voor de handelaars, maar dat ze ook een adviserende rol hierin kunnen spelen. Daarbij noemt hij Nele Joseph, adviseur lokale economie en Jochen Heyligen, marktleider. Via de website van de gemeente, onder de knop ‘Werken en ondernemen’ staat veel informatie rond dit thema, aldus schepen Valkenborgh.
Het is ook belangrijk om goed geregistreerd te zijn bij de gemeente, zo vult Niels aan. Er werden voor de ‘Meet & Greet’ zo’n 500 mensen uitgenodigd, iets meer dan 100 gingen daar op in. Maar wie weet zijn niet van alle handelaars de contactgegevens up-to-date…
Een van de belangrijkste initiatieven om de lokale economie te ondersteunen is de introductie van de Winkelhierbon. In december 2020 werd hiermee gestart, ondertussen doen er 123 handelaars mee. Voor wie het niet mocht kennen: het is een waardebon die mensen zowel fysiek als online kunnen aankopen om dan cadeau te geven. Niels noemt het voorbeeld van veel bedrijven die hun medewerkers op het einde van het jaar bedanken. Dat kunnen ze doen met een bon van Bol.com, maar als dat via een Winkelhierbon gebeurt blijft het geld binnen de gemeente.
We zijn nu 4 jaar verder, er werden zo’n 12.600 bonnen verkocht, voor bijna een half miljoen euro. Wat de gemiddelde 'opbrengst' per deelnemende handelaar op 19.193 € brengt. Inzake het uitgave-patroon van zij die een winkelhierbon krijgen is een vrij evenwichtige verdeling tussen handelaars en horeca. Belangrijk om weten, zo benadrukt de schepen: de winkelhierbon kost de handelaar niets. De handelaar moet zich enkel aanmelden als deelnemer, de bon scannen en het bedrag ingeven. Elke handelaar krijgt een sticker, een poster én een vermelding op de gemeentelijke website.
In een volgend artikel laten we de voortrekkers van de Verenigde Handelaars Pelt aan het woord.
Marc Faes