Neerpelt
Six Hands, oftewel
zes handen die gitaar, bas en drums bespelen. De Ekselse band mocht gisternamiddag parking van Syntra deze
Meuris-editie van Neerpelt Open Air op gang trappen en deed dat met geweldig veel schwung. Een zestigtal vroege vogels genoot zichtbaar van de muziek, al was het nog wachten op het beloofde zonnetje. Nadien was het de beurt aan
Roza Parks, opnieuw een talentvolle jonge band uit de regio. Iets rustiger, maar daarom niet minder goed. Integendeel... Het venijn zat hem bij de Peerse band duidelijk in de staart. Bij hun debuutplaat nam niemand minder dan Mario Goossens, de drummer van Triggerfinger, de productie op zich en die invloed was duidelijk te horen. Ondertussen bleef het volk met mondjesmaat toestromen, want de weergoden waren NOA dan toch gunstig gezind. Daarom mocht
Reiziger onder de eerste zonnestralen de nieuwe CD,
Kodiak Station, voorstellen. De band is helemaal terug van weggeweest en hun comeback werd gesmaakt door het Neerpeltse publiek.
Tot 19u30 was het wachten op de eerste grote naam,
The Van Jets, misschien wel de beste Belgische band van het moment. Johannes Verschaeve, de frontman, had zich voor de gelegenheid in het rood gekleed én geschilderd. The Van Jets
(foto boven) zorgden voor een van de betere acts die ooit op het NOA-podium gestaan hebben en dat wil al heel wat zeggen. Brecht Cordyceps mocht tussendoor ook nog de Fender Stratocaster, de gitaar die via een Facebook-wedstrijd te winnen was, in ontvangst nemen voordat gastheer
Stijn Meuris met zijn band aan de slag ging. Met klassiekers als
Satelliet Suzy en
Druk in Leuven bracht hij nog meer sfeer dan dat er al was op "zijn" Neerpelt Open Air. ls laatsten lieten de oude rakkers van
De Mens de weide helemaal laten ontploffen. Ook al zijn de mannen rond Frank Vander Linden al ruim twintig jaar bezig, toch staan ze met geweldig veel drive én de nodige humor op het podium. En toen kwam
Otto-Jan Ham deze topeditie van NOA afsluiten. Met een ‘licht aangeschoten’ en dansbaar publiek was deze Stubru-goeroe absoluut een goede keuze
(Tekst en foto’s: Jorg Martens)