Neerpelt
"Lebanon", Samuel Maoz, IL/LB/DE/FR, 2009, 93' Het is allemaal goed en wel om een film te maken over oorlog, maar wat
kan je als regisseur nog toevoegen aan wat het publiek al weet? Het
antwoord van de Israëlische cineast Samuel Maoz is om zo weinig mogelijk
te vertellen over de redenen waarom de jonge mannen in ‘Lebanon’ ten
strijde trekken en zich volledig te concentreren op wat ze zelf
meemaken. Het is ook geen toeval dat een van de vier soldaten die we
volgen Shmulik heet, een verkleinwoord van de voornaam Samuel. Maoz
baseert zich immers op zijn eigen ervaringen uit 1982, toen hij als
schutter in een tank de grens met Libanon overstak. Als 20-jarige had
hij geen flauw idee van wat hij mocht verwachten en moest hij zijn
jeugdige onschuld de nek omwringen om het te overleven.
‘Lebanon’ bestrijkt een periode van 24 uur maar je voelt dat de
personages er in een klap vele jaren ouder worden. Bovendien wringt Maoz
de kijker
anderhalf uur lang in de benauwde stalen buik van een tank,
waar je de hitte en stank bijna echt ervaart. ‘Lebanon’ is cinema met
een hoog waarachtigheidgehalte, een film die zijn publiek fysiek laat
begrijpen waar andere (mindere?) films met duizend speeches niet in
slagen. Een uppercut vanuit het hart...
(Tekst: Zebracinema)