Neerpelt
Gisteren herdacht het
NIKO het feit dat de avant-garde componist
John Cage (1912-1992) 100 jaar geleden werd geboren. Leerlingen en leerkrachten van muziek, woord, dans en beeldende kunst lieten zich inspireren door het werk en de ideeën van Cage. Ze lieten hun werk zien in het college. Bezoekers werden via de gang, waar de beeldhouwers in een voortdurend proces geschilderde alledaagse voorwerpen verplaatsten op geschilderde rekken, naar de feestzaal geleid. Onderweg was er ook de geluidsopname
'Lecture of nothing'. In de feestzaal mochten ze luisteren naar
'Suite voor toy piano', inderdaad gebracht op een speelgoedpiano, en naar '
Sonates and interludes for prepared piano'. Een rij geblinddoekte tekenaars reageerde mathematisch/seismografisch op de muziek
(foto boven), evenals een groep dansers in een van de gangen. Op twee grote schermen kon men zowel de dansers volgen als het tekenen. Met
'Solo voor trombone' werd dit deel beëindigd en trok men via de trappenhal, waar men het werk 'Rozart Mix' op tape kon beluisteren naar de kapel. Zeer indringend was
'solo for voice', verrassend 4'33", 4 minuten en 33 seconden stilte uitgevoerd op de toy piano
(foto onder).
Twee stoelen - twee tempi was een plezierige klankencompositie. En '
Ryoanji', contrabas en slagwerk, waarbij de dansers de geblinddoekte tekenaars in rolstoelen voortbewogen, was fascinerend.
(Foto's An Melis, tekst Zjuul Devens))