Overpelt
Ieder jaar komen er in Limburg 65 tot 80 nieuwe
vrachtwagenchauffeurs bij.
Te weinig om de
vacatures in te vullen. Met het Limburgse proefproject
Fast Track CE kunnen gemotiveerde
kandidaten
in amper drie maanden hun brevet als chauffeur behalen.
Dankzij de inbreng van de
provincie Limburg, de transportfederaties en een breed engagement van de Limburgse
transportbedrijven, kan de
opleiding kosteloos worden aangeboden en zijn de cursisten zeker van
een arbeidscontract.
“De eerste 25 kandidaten hebben hun opleiding achter de rug en kunnen nu
worden ingezet”, zegt Roel Smets van Alders Transport vandaag op een persconferentie. Hij is voorzitter van de Federatie voor Wegtransporteurs & Logistieke
Dienstverleners Febetra Limburg.
De sector van transport en logistiek
boomt in Limburg. De bedrijfsinvesteringen en de vele nieuwe
jobs liegen er niet om. De afgelopen 3 jaren heeft de logistieke sector meer dan 365 miljoen euro
geïnvesteerd in terreinen of gebouwen en kwamen er meer dan 1.600 nieuwe jobs bij. Maar die
hoogconjunctuur kent ook een keerzijde. De VDAB-databanken tonen zwart op wit dat
transportbedrijven het steeds lastiger hebben om binnen een redelijke termijn geschikt personeel te
vinden. Vooral de schaarste aan kandidaat-chauffeurs wordt steeds groter. Zo telde de VDAB eind
2017 88 oftewel
60% meer openstaande vacatures voor het beroep van (truck)chauffeur dan in 2016.
Gedeputeerde van Economie Erik Gerits: “Dat het beroep van vrachtwagenchauffeur al jaren met stip
genoteerd staat op de lijst van knelpuntberoepen is het gevolg van de vergrijzing van het bestaande
personeelsbestand enerzijds en het imago van het beroep anderzijds. Willen transportbedrijven van
de economische opleving profiteren, dan moeten we hen ondersteunen bij de invulling van de
bestaande vacatures.”
“Het tekort aan chauffeurs is problematisch, zeker nu de opleidingscapaciteiten beperkt zijn en de
kostprijs voor het behalen van een rijbewijs categorie CE snel kan oplopen tot enkele duizenden
euro’s”, zegt Roel Smets. Om het beroep aantrekkelijker te maken, experimenteert de Limburgse transportsector sinds kort
met gratis opleidingen voor het behalen van het rijbewijs CE voor vrachtwagens. De
beroepsfederaties Febetra, de provincie Limburg, VDAB, Atrium opleidingen en de vzw Scholing
sloegen hiervoor vorig jaar de handen in elkaar met het project ‘Fast Track CE’.
“Het project stoomt kandidaat-truckchauffeurs, in drie maanden tijd klaar voor het behalen van het
rijbewijs CE. De kandidaten moeten wel in het bezit zijn van een rijbewijs B en voldoende gemotiveerd zijn om in de transportsector aan de slag te gaan”, aldus Roel Smets. “Daardoor komt
een zeer brede doelgroep in aanmerking voor een traject, gaande van langdurig werklozen of
vluchtelingen maar ook kandidaten uit andere sectoren die misschien wel dromen van een job als
vrachtwagenchauffeur maar niet altijd de financiële middelen hebben om zelf hun rijbewijs te
behalen. Ook vrouwen kunnen inschrijven voor een opleidingstraject.”
Over een periode van tweeënhalf jaar worden zes opleidingstrajecten van telkens drie maanden
georganiseerd. Elk traject bestaat uit een theoretisch en een praktisch gedeelte en een gedeelte
vakbekwaamheid. Cursisten die slagen voor de opleiding krijgen als eerste toegang tot de pool van
geselecteerde vacatures bij Limburgse transportbedrijven en vinden gegarandeerd een job.
De bedoeling is om elk kwartaal een twintigtal mensen op te leiden tot vrachtwagenchauffeur en na
afloop van het project de instroom in het beroep met 160 nieuwe vrachtwagenchauffeurs te hebben
aangevuld.
Terwijl de eerste 25 kandidaten al met succes hun opleiding hebben voltooid, moet gezegd dat de
chauffeurs die uit het Fast Track CE-verhaal stromen meestal nog over weinig praktijkervaring
beschikken. Daarom wordt vrijwel meteen na het behalen van het rijbewijs de rijervaring
bijgespijkerd en worden er afhankelijk van het bedrijf waar ze aan de slag gaan, extra competenties
aangeleerd. De job van vrachtwagenbestuurder omvat immers veel meer dan dat wat tijdens het
opleidingstraject wordt aangeleerd. “Voor zijdelingse instromers worden in samenspraak met het bedrijf waar de nieuwe chauffeur aan
de slag gaat enkele dagen praktijkopleiding voorzien. Voor werkzoekenden is er de mogelijkheid om
aansluitend een Individuele Beroepsopleiding (IBO) te volgen in het bedrijf. De werkzoekende volgt
dan gedurende 1 tot 6 maanden een opleiding op de werkvloer en wordt op afstand begeleid”, aldus
Gino Withofs, voorzitter Scholing vzw. “Bovenop zijn werkloosheidsuitkering ontvangt hij dan een
productiviteitspremie. Op die manier heeft de cursist een behoorlijk loon tijdens zijn opleiding, en
vaart de onderneming er wel bij.”
Geïnteresseerden kunnen hun cv en motivatiebrief mailen naar info
scholingvzw.be of kijken op www.scholingvzw.be
voor meer info.