Het gemeentebestuur zal zich, wat de
omleidingsweg betreft, n
eerleggen bij het tracé dat Vlaanderen als beste aangeeft, welk tracé dat ook is. "Iedereen hier aan de tafel heeft aangegeven dat er een oplossing moet komen," zei schepen Jaak Fransen (CD&V) in antwoord op een interpellatie van Sofie Monsieurs (Groen). Die had zich afgevraagd of de meerderheid, wanneer de cultuurhistorische bescherming van De Holen niet vernietigd wordt, zich er bij zal neerleggen dat niet het noordelijk tracé zal worden weerhouden. Uit het antwoord van Fransen kan worden afgeleid dat de gemeente niet meer vasthoudt aan het noordelijk tracé als enig mogelijke oplossing in het dossier dat nu al decennia aansleept.
Een en ander kwam ter sprake in het agendapunt over de voorgestelde permanente snelheidsbeperking tot 50km/u op de Hamonterweg, waarvoor Vlaanderen het advies van de gemeente vroeg. De gemeente kan daar mee instemmen maar wil wel flankerende maatregelen om die snelheidsverlaging ook effectief af te dwingen en gevaarlijke situaties te vermijden. Bovendien moeten er vrijliggende fietspaden komen. Op vraag van Monsieurs bevestigde Jaak Fransen dat men overweegt ook op andere, gelijkaardige wegen naar een snelheidsbeperking van 50km/u te gaan.
Bij de stemming onthield N-VA zich.