Sinds enkele dagen gaat ons land gebukt onder een
uitzonderlijke hittegolf. Omdat de extreme temperaturen minstens tot en met zondag aanhouden, wordt vanaf woensdagmorgen 24 juni de
alarmfase van het nationaal ozon- en hitteplan van kracht.
De gemeente Pelt roept inwoners op om extra aandacht te hebben voor kwetsbare personen zoals kinderen, ouderen, chronisch zieken en sociaal geïsoleerde mensen. Voor hen kunnen de hoge temperaturen een ernstig gezondheidsrisico vormen. Wie familieleden, buren of kennissen kent die extra kwetsbaar zijn, wordt gevraagd zelf initiatief te nemen en regelmatig contact op te nemen of een bezoekje te brengen.
Ook in Pelt worden bijkomende maatregelen genomen. In verschillende gemeentelijke gebouwen kunnen inwoners terecht om gratis leidingwater te drinken. Dat kan in het LDC BinnenHOF, De Stroming, LDC Pelle Melle, sporthal De Bemvoort, CC Palethe en het gemeentehuis.
Daarnaast worden de kerken van Overpelt, Neerpelt en Sint-Huibrechts-Lille vanaf woensdag 24 juni dagelijks van 9 tot 17 uur opengesteld als koelteplek.