Neerpelt
De zes verlichte "
reclamebakken" die nu bijna drie jaar in de gemeente staan en geacht worden zowel reclame als informatie te verstrekken, gaan voortaan geld kosten. Dat is het gevolg van het feit dat de eerste
contentleverancier, Led's Move, heeft afgehaakt, zo bleek vanavond tijdens de gemeenteraadszitting. Led's Move, een Nederlandse onderneming, was door Q-Lite, de (ook Nederlandse) producent van de lichtbakken, ingehuurd om elke dag de passerende mens voor 30% te informeren over de gemeente - informatie gratis aangeleverd door het gemeentebestuur - en hem/haar voor 70% publiciteit van handelaars te laten zien.
Wat velen vreesden, gebeurde: de inhoud op die "bakken" viel dik tegen. Uiteindelijk bleek Led's Move niet aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen en haakte de onderneming in wederzijds akkoord af. Q-Lite kwam vervolgens op de proppen met Led's Do It, een dochter van reclamegroep Publistep. Er moest dus een nieuw contract opgemaakt worden, en de slotsom is nu dat de gemeente 50 procent van de beschikbare tijd mag vullen met eigen informatie, en dat de rest kan opgevuld worden met reclame. Alleen: dat gaat de gemeente voortaan 80 euro per maand kosten, per scherm. En er staan zes schermen.
Stijn Philippe (Open VLD) herinnerde er aan
dat hij in 2009 gewaarschuwd had voor de door de gemeente gekozen constructie. Hij had toen voorgesteld dat de gemeente zelf alles in de hand zou houden. Maar, antwoordde de burgemeester vanavond, men kan nooit precies inschatten of een partij haar verplichtingen kan nakomen. En huren is nog altijd voordeliger dan kopen.
Open VLD stemde uiteindelijk
tegen het voorstel om met Led's Do It in zee te gaan, het Vlaams Belang onthield zich.