Overpelt
Momenteel krijgt het
standbeeld van de gesneuvelden in het centrum een complete opknapbeurt. Het brons en de blauwe steen worden eerst grondig gereinigd. Aansluitend wordt het brons opnieuw
bruin gepatineerd. De scheurtjes in de blauwe steen worden opgevuld en het voegwerk vernieuwd. Voor schepen van erfgoed Carine Van Gerven is dit de renovatie van een kunstwerk - uit 1923 - dat door zijn betekenis steeds meer aan belang wint als erfgoed.
Het monument is een creatie van Jules Vits uit Melle bij Gent. Hij won de wedstrijd die het gemeentebestuur uitschreef begin 1923. De kunstenaar noemde het beeld "Pro Patria". Het stelt in brons een groep voor bestaande uit een stervende soldaat en een stervende opgeëiste werkman die door een engelfiguur geflankeerd worden. Die engelenfiguur verbeeldt de christelijke gevoelens bij het sterven van de helden,
hun offer gevend aan God ter bevrijding van hun geboortegrond, aldus de beschrijving van Jules Vits.
Voor de plaatsing van het beeld moest destijds eerst een paal van de toenmalige RTT verplaatst worden. Een operatie die meer kostte dan het beeld zelf. Uiteindelijk werd het standbeeld op zondag 16 september 1923 in stijl ingehuldigd, met de Muziekkapel van het 18de Linieregiment, alle lokale hoogwaardigheidsbekleders, afvaardigingen van oud-strijdersbonden uit de omgeving en meerdere fanfares. Het feest werd afgesloten met een groot vuurwerk (het duurste dat er op de markt was). Enig minpuntje: beeldhouwer Jules Vits was niet aanwezig op de inhuldiging omdat hij... zijn trein gemist had.
Bij de herinrichting van de Dorpsstraat in 1996 werd het standbeeld enkele meters verplaatst en omgedraaid. Het stond met de rug naar de Houtmolenstraat en kijkt sindsdien richting Immaculata, nu Pelle Melle.
Carine Van Gerven: “Nog elk jaar vindt er op 11 november aan het standbeeld een plechtigheid plaats ter herdenking van de Overpeltenaren die tijdens de oorlogen gesneuveld zijn. Daar zijn nog elk jaar enkele honderden mensen bij aanwezig. Aangezien er straks geen levende getuigen meer zijn van de wereldoorlogen, wordt het kunstwerk steeds belangrijker als erfgoed dat helpt om de geschiedenis levend te houden.”
Op de foto is duidelijk het verschil te zien tussen het nieuw gepatineerde
(rechts) en het onbehandelde deel van het standbeeld.