Tijdens de bespreking van het meerjarenplan 2026-2031 in de gemeenteraad van Pelt heeft Dominiek Heylen namens Vlaams Belang stevige kritiek geuit op de beleidskeuzes van het bestuur. Volgens de fractie schiet het plan op meerdere vlakken tekort en wordt het te weinig gedragen door zowel personeel als inwoners. Vlaams Belang kondigde dan ook aan het meerjarenplan niet goed te keuren.
Een eerste fundamenteel bezwaar betreft het gebruik van de
Sustainable Development Goals (SDG’s) als leidraad voor het beleid. Vlaams Belang is daar “niet genegen” toe en plaatst ook vraagtekens bij de uitgebreide omgevingsanalyse volgens het IDEA-model. Vooral de interne personeelsbevraging springt daarbij in het oog. Heylen haalde verschillende cijfers aan die volgens hem wijzen op structurele problemen binnen de organisatie. Zo voelt amper 28 procent van het personeel zich voldoende betrokken bij de financiële planning, geeft 30 procent aan dat schepenen soms rechtstreeks hun dienst aansturen en vindt 37 procent het onduidelijk wat de taken en bevoegdheden van een schepen precies zijn. Ook het gebrek aan doorgroeimogelijkheden en de verdeeldheid over de impact van de fusie baren Vlaams Belang zorgen. “Van enthousiasme is hier geen sprake,” klonk het. Volgens Heylen zijn signalen en bedenkingen van het personeel onderweg onvoldoende meegenomen.
Een tweede belangrijk thema in de tussenkomst was migratie. Vlaams Belang verwees naar cijfers uit de omgevingsanalyse waaruit blijkt dat slechts een kwart van de Peltenaren positief staat tegenover migratie, terwijl die migratie tegelijk de belangrijkste motor is van de bevolkingsgroei. Vooral de instroom uit het buitenland ligt hoog. Heylen wees op het aandeel inwoners met een niet-Europese geboortenationaliteit en op het toenemende aantal kinderen in het basisonderwijs dat thuis geen Nederlands spreekt. Volgens Vlaams Belang zal dit op termijn leiden tot toenemende druk op huisvesting, onderwijs, sociale uitkeringen en veiligheid. “Dit thema blijft in het meerjarenplan onderbelicht,” stelde Heylen, die het college opriep om hierover duidelijke keuzes te maken.
Ook burgerparticipatie kwam uitvoerig aan bod. Hoewel het bestuur stelt dat het de inwoners wil betrekken bij het beleid, vindt Vlaams Belang daarvan weinig terug in het meerjarenplan. Volgens de fractie bleef inspraak na het referendum over de naam van de fusiegemeente beperkt tot enkele infomomenten en bevragingen “pro forma”. Als voorbeeld haalde Heylen de recente snelheidsaanpassingen aan, die zonder voorafgaande inspraak werden doorgevoerd. De geplande invoering van trajectcontroles leidde tot bijzonder scherpe kritiek. In het meerjarenplan staat vanaf 2027 jaarlijks tot 740.000 euro aan boete-inkomsten ingeschreven. “Verkeersveiligheid is belangrijk, maar de Peltenaar mag geen melkkoe worden,” aldus Heylen.
Verder uitte Vlaams Belang bezorgdheid over de vergrijzing in Pelt. Uit de omgevingsanalyse blijkt dat het aanbod aan woonzorgcentra en assistentiewoningen beperkt is in verhouding tot het aantal ouderen. Tegelijkertijd wordt de verkoop van onder meer het Seppe- en Rijmenhof voorzien. Volgens Vlaams Belang staat dit haaks op de toekomstige noden van senioren, zeker met het oog op de sterk stijgende grijze druk tegen 2040.
Een vijfde kritiekpunt is het lokaal mondiaal beleid. In de komende legislatuur zou Pelt daarvoor ongeveer 363.000 euro uittrekken. Vlaams Belang vindt dat dit beleid afleidt van de kerntaken van een lokaal bestuur. “Dat geld kan beter worden ingezet voor onze eigen inwoners,” klonk het. Heylen verwees daarbij naar het stopzetten van Vlaamse subsidies voor dit beleid en stelde vragen bij de meerwaarde van stedenbanden en internationale projecten voor Pelt.
Tot slot stond Heylen stil bij de financiële situatie van de gemeente. Hoewel de schuldgraad per inwoner daalde van meer dan 1.600 euro naar ongeveer 1.150 euro, noemt Vlaams Belang die daling misleidend. Ze wijten dit onder meer aan de verkoop van patrimonium en gronden, het uitstellen van investeringen, het verhogen van belastingen en retributies en de verwachte inkomsten uit trajectcontroles. “Het is geen structurele sanering, maar een zoektocht naar geld,” besloot Heylen.
Conclusie: Vlaams Belang Pelt kan zich niet vinden in het meerjarenplan 2026-2031 en zal het niet goedkeuren. De fractie kondigde aan ook bij de verdere agendapunten kritisch en uitgesproken haar standpunten te blijven verdedigen.
Reactie vanuit de meerderheid
Burgemeester Dennis Fransen reageerde dat het hem niet verbaast dat Vlaams Belang kritisch staat tegenover de SDG’s. “We moeten elkaars ideologie respecteren. Voor ons telt iedere mens.” Volgens Fransen werd de omgevingsanalyse uitgevoerd vóór de opmaak van het meerjarenplan en is een deel van de onduidelijkheid te verklaren door de tijdsgeest, vlak voor de verkiezingen.
Wat doorgroeimogelijkheden betreft, wees hij op de beperkingen van een overheidscontext.
Over de fusie erkende hij dat cohesie binnen één team een blijvende uitdaging is, maar hij benadrukte ook dat 87 procent van het personeel aangeeft dat het fijn werken is bij de gemeente en 70 procent de werkomgeving als aangenaam ervaart.
Over migratie stelde Fransen dat Pelt zich tegen zijn grenzen bevindt en dat de instroom vooral afkomstig is uit Nederland. “Wij kunnen niet aan de kraan draaien. We kiezen liever voor verbinding dan voor het bekijken van mensen als een bedreiging. Via integratie werken we aan een fijne samenleving.”
Schepen Nele Gutschoven nuanceerde daarbij dat 25 procent positief tegenover migratie niet automatisch betekent dat 75 procent tegen is. Ze legde de nadruk op gelijke kansen, participatie, het belang van de Nederlandse taal via onder meer taalbaden en initiatieven zoals Vriend en Taal, gedeelde waarden en actief burgerschap.
Schepen Els Kuppens ging in op de kritiek rond participatie en ouderenbeleid. Ze wees op het bestaan van talrijke participatieraden en het digitale platform Participelt, waar inwoners hun inspraak kunnen uitoefenen. Voor ouderen wil de gemeente de dienstverlening dichter bij de mensen brengen door maandelijks met een laagdrempelig aanbod naar de dorpen te trekken. Wat de verkoop van serviceflats betreft, benadrukte Kuppens dat deze verouderd waren en dat de gemeente inzet op nieuwe vormen waarbij dienstverlening behouden blijft. Ook het mondiaal beleid werd verdedigd: “Solidariteit blijft belangrijk. Elk project dat we ondersteunen moet een duidelijke lokale verankering hebben.”
Tot slot ging schepen Liesbeth Fransen in op de snelheidsbeperkingen. Volgens haar leent niet elke beleidsbeslissing zich tot uitgebreide participatie. “Soms moeten we maatregelen nemen die minder populair zijn, maar wel nodig.” Burgemeester Fransen benadrukte daarbij dat er geen sprake is van een bewuste sfeercreatie rond GAS-boetes. “We verlagen geen snelheden om daarna massaal te controleren. Maar waar snelheden structureel niet gerespecteerd worden en de veiligheid in het gedrang komt, zullen we wel handhaven.”
Marc Faes