Pelt stapt in een project van het provinciebestuur en Unizo
dat de detailhandel in de gemeenten een nieuwe toekomst wil geven. De provincie subsidieert dergelijke innovatieve projecten
ter versterking van de dorps- en stadskernen. Aanleiding zijn de tanende koopbinding, de toenemende digitalisering en e-commerce, steeds wijzigende aankoopgewoonten, enzomeer. Handelaars krijgen het moeilijker omdat potentiële klanten steeds vaker uit de winkel wegblijven en van achter een computer een aankoop doen. Gevolg: toenemende leegstand.
Vorig jaar stapten al vijf gemeenten in het project van het provinciebestuur, nu komt Pelt erbij. Samengevat komt het er op neer dat de provincie samen met experten en gemeentelijke verantwoordelijken op zoek gaat naar een nieuw profiel en toekomstbeeld voor de stedelijke kleinhandel. 80% van die kosten - met een maximum van 50.000 euro - worden terugbetaald. Voor de uitvoering van de visie die uiteindelijk uit de bus komt, wil de provincie nog eens 100.000 euro op tafel leggen.
Die "visie" wordt gezien als het "DNA" van de gemeente en zou tot stand moeten komen in een samenwerking tussen gemeentebestuur, lokale ondernemers, inwoners en bezoekers. Ze moet leiden tot een sterkere handelskern. Zo'n sterke kern zorgt voor een dynamiek die de andere stedelijke functies zoals wonen, cultuur, vrijetijdsbesteding en dergelijke versterkt, zei burgemeester Frank Smeets vanmorgen op een persconferentie. "Het traject moet ons ook aanbevelingen geven voor een goede afstemming tussen de detailhandel van de twee kernen van de fusiegemeente".
Voor de eerste fase van het project - het bepalen van het gemeenteprofiel - worden 9 maanden uitgetrokken. In dat profiel moet duidelijk worden wat Pelt bijzonder en aantrekkelijk maakt. Vanuit die troeven wordt een DNA bepaald dat verbindingen kan leggen tussen verschillende doelgroepen en beleidsvelden. In de tweede fase kunnen dan de commerciële invulling, de ruimtelijke ordening en de beleidsvisie van de gemeente er op worden afgestemd.
Pelt telde tot voor kort 559 handelspanden en 74.880m² winkelvloeroppervlakte. 12,2% (68) handelspanden en 14,2% van de winkelvloeroppervlakte staan leeg, dat is meer dan het Limburgse gemiddelde.
Op de foto: gedeputeerde Tom Vandeput (tweede van rechts) kwam op de persconferentie al een symbolische cheque van 50.000 euro aan de gemeente overhandigen.