Woensdag opent
het eerste Belgische Jumbo-warenhuis aan De Koel. Er wordt koortsachtig gewerkt om klaar te zijn voor dat openingsmoment, dat nationaal grote aandacht trekt. De naam "Jumbo" is al op het gebouw aangebracht
(op de foto de oostzijde van het warenhuis). "Pelt wordt zeer interessant voor koopjesjagers", zegt retailexpert Jorg Snoeck van RetailDetail in "Trends" van deze week. "Je kunt er van op aan dat alle supermarkten er de prijzen van Jumbo zullen volgen, en omgekeerd. Door de grote media-aandacht zal de lokale schermutseling nationale weerklank krijgen. De resultaten van het vierde kwartaal, met de levensbelangrijke feestdagen, zullen tonen in hoeverre het een prijzenslag wordt."
De andere warenhuizen hebben alvast inspanningen geleverd om klaar te zijn voor de concurrentie van Jumbo. Zo sloot Albert Heijn een week om veranderingen door te voeren. Ook in de Delhaize-vestiging zijn maatregelen genomen: in de versnijdingsstand wordt charcuterie nu ter plaatse vers gesneden, het interieur is opgefrist, de vloer wordt vernieuwd, hier en daar zijn nieuwe meubels geplaatst en ook de groenten- en fruitafdeling kreeg een
make-over. Al ontkent Delhaize dat die ingrepen te maken hebben met de komst van Jumbo.
Red.: als er al iets tegen de concentratie van de warenhuizen zal spelen, dan is het de mobiliteit op en rond De Koel. Nu al is het daar soms héél erg druk. De komst van Jumbo zal ongetwijfeld voor nog meer verkeershinder zorgen, zeker nu in de Sellekaertsstraat tijdelijk eenrichtingsverkeer is ingevoerd. En het is de vraag of de plaatsing van verkeerslichten op het kruispunt van De Koel en Leopoldlaan, in de nabije toekomst, voldoende verlichting in de verkeersstroom zal brengen.