Het is maar dat je 't weet
De resultaten van leerlingen in het onderwijs in Vlaanderen gaan er verder op achteruit. Dat blijkt uit het nieuwe PISA-onderzoek dat vanmorgen is bekendgemaakt.
De resultaten van de Vlaamse leerlingen gaan significant achteruit voor zowel wiskunde, lezen als wetenschappen. De daling is telkens scherper dan gemiddeld binnen de OESO. Er zijn slechts 4 landen (Nederland, Finland, IJsland, Griekenland) waar de resultaten voor wetenschappen en voor lezen respectievelijk sinds 2006 en 2009 nog sterker zijn gedaald. Voor wiskunde zitten we nog nipt bij de internationale kopgroep, voor lezen en wetenschappen zijn onze leerlingen afgegleden naar de internationale middenmoot. Vergeleken met het OESO-gemiddelde zijn er in Vlaanderen nog altijd meer toppresteerders en minder laagpresteerders, maar het aantal toppresteerders neemt wel af en het aantal laagpresteerders neemt toe. Minder leerlingen halen het basisniveau. De achteruitgang is er zowel in ASO, als in TSO, BSO en KSO.
Leerlingen met een migratieachtergrond presteren slechter dan autochtone leerlingen, zelfs als je sociaaleconomische factoren in rekening brengt. In de Vlaamse steekproef zaten duidelijk meer leerlingen met een migratieachtergrond (18%) dan gemiddeld in de OESO (13%) en bij ons is de prestatiekloof tussen autochtone en allochtone leerlingen dubbel zo groot als elders in de OESO. In landen met een selectief migratiebeleid is die kloof er niet. Wanneer leerlingen met een migratieachtergrond thuis Nederlands spreken halen ze echter wel een opvallend betere score. Omgekeerd daalt de score van leerlingen wanneer ze thuis een andere taal spreken, ook bijvoorbeeld voor wiskunde.
Het nieuwe PISA-onderzoek bevestigt volgens Vlaams minister van onderwijs Ben Weyts nogmaals "dat de doorgevoerde en
geplande ingrepen meer dan ooit nodig zijn om onze onderwijskwaliteit op
te krikken."