Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte koppelt een mogelijke elektrificatie van de spoorlijn Mol-Neerpelt aan de onderhandelingen over de IJzeren Rijn en de heropening van de historische lijn 18 tussen Hasselt en Neerpelt. Dat bleek gisteren in de Kamercommissie Infrastructuur, waar N-VA Kamerlid Peter Luykx een stand van zaken over de haalbaarheid van de elektrificatie en de ontdubbeling van lijn 19 (Mol – Hamont – Weert) opvroeg. De minister bevestigde dat bij de elektrificatie van lijn 15 (die Mol en Herentals verbindt) alvast rekening gehouden werd met een mogelijke uitbreiding van Lijn 19 richting Hamont. Het tractiestation van Mol werd berekend op deze extra capaciteit.
Maar de minister bleef erg voorzichtig in haar uitspraken over een precieze timing en over de inhoud van de studie inzake de spoorontsluiting van Noord-Limburg. Zij heeft haar collega van Mobiliteit, minister Hilde Crevits, gevraagd dat zowel De Lijn als de NMBS de rendabiliteit en de technische mogelijkheden onderzoeken voor het personen- en goederenvervoer. Vervotte argumenteerde dat de uiteindelijke beslissing afhangt van de onderhandelingen over de IJzeren Rijn en de keuze tussen de heropening van Lijn 18 (Hasselt-Neerpelt) of de aanleg van een light rail.