Veel volk gisterenavond voor de première van de documentairefilm '
Dubbelmoord, de dood van twee grootvaders' van
regisseur Eddy Vandepoel. De film werd in de grote zaal van het Casino ingeleid door Hugo Camps. Het verhaal van deze straffe docu gaat over twee kleinzonen die op zoek gaan naar het verleden van hun respectievelijke grootvaders die op het einde van de oorlog allebei werden doodgeschoten. De ene was een verzetsman en de andere een collaborateur.
Louis Horemans (1922), mijnwerker, was een gewapende partizaan uit Beringen-Mijn. Hij werd begin 1944 gearresteerd en door de Gestapo opgesloten in de gevangenis van Turnhout. In Hasselt werd hij berecht en naar Breendonk gevoerd. Daar fusilleerden de Duitsers hem op 11 april 1944, samen met nog 23 andere Limburgse kameraden. Hij was 22 jaar, gehuwd en vader van een pasgeboren zoontje dat hij nooit zou zien. Na heel wat opzoekingen werd zijn lichaam uiteindelijk gevonden, en ligt nu begraven met vier verzetsstrijders op het kerkhof in Koersel.
Alexis van Geel (1890) was tijdens de bezetting arrondissementscommissaris in Tongeren. Op de laatste dag van de oorlog, 9 september 1944, werd hij samen met nog vier andere vooraanstaande collaborateurs door verzetslui standrechtelijk doodgeschoten op de binnenkoer van de Tongerse gevangenis. Hij was 54 jaar oud, gehuwd en had een zoon van 25 en een dochter van 19 jaar.
Volgens filmteam ‘Focus History’ was het primordiaal het contrast tussen beide partijen, verzet en collaboratie, in één film te beklemtonen en duidelijk te maken welk effect een en ander gehad heeft op het leven van de nazaten van beide hoofdpersonages.
Er werden ook verschillende reconstructies gemaakt van bepaalde gebeurtenissen tijdens de oorlog. Zo werd het laatste levensuur van beide hoofdpersonages met acteurs en figuranten nauwkeurig verfilmd. Die acteurs en figuranten waren aanwezig op de première. In ‘Dubbel moord’ wordt de oorlog binnen de oorlog (de regelrecht burgeroorlog in Limburg tussen verzetslui en collaborateurs) van alle mogelijke standpunten bekeken. De uiteindelijke bedoeling van deze film is aan de naoorlogse generatie proberen duidelijk te maken dat de oorlog steeds twee verliezers heeft: dat ook de winnaar in feite het onderspit delft.
(Jean Beerten)