Door een ongeval op de E 314 stond er vanochtend (weer) een immense file vanuit Limburg richting Brussel. Automobilisten moesten meer dan twee uur aanschuiven. Voka – Kamer van Koophandel Limburg en Voka – Kamer van Koophandel Leuven dringen er bij de Vlaamse onderhandelaars op aan om werk te maken van de verbreding van de E314 naar 2x3 rijstroken. De verbreding van E313 en E314 moet NU in het regeerakkoord, luidt het.
De Vlaming staat gemiddeld 59,7 uur per jaar in de file. De directe economische schade van deze files, alleen nog maar voor de piekuren, bedraagt zo’n 500 miljoen euro per jaar of 2 miljoen euro per werkdag. Dat er dringend actie nodig is naar een efficiënter mobiliteitsbeleid, werd vandaag nogmaals bevestigd nadat een ongeval de E314 opnieuw volledig vastzette met wachttijden tot 120 minuten als gevolg.
Zowel Voka – Kamer van Koophandel, Antwerpen-Waasland, Kempen als Leuven en Limburg vragen snel doorbraken in de grote mobiliteitsprojecten van Vlaanderen. Hoe langer we blijven stilstaan, hoe verder we er als economisch aantrekkelijke regio op achteruitgaan.
Terwijl onze buurlanden actie ondernemen door rijstroken en nieuwe autostrades bij te bouwen, spitsstroken aan te leggen, … blijft België achter. Het verkeersbeleid zit met andere woorden zelf volledig vast in de file, actie blijft uit. Voka vraagt de beleidsmakers om hier dringend de broodnodige verandering in te brengen.
Ons land kent teveel grote mobiliteitsprojecten waar dringend schot in de zaak dient te komen. Denken we in Limburg aan de realisatie van de Noord-Zuid en de verbreding van de E314 en de E313. Als Limburg zijn rol als logistieke hoofdrolspeler verder wil vervullen moet er vanuit de Vlaamse regering NU werk gemaakt worden van de verbreding van de E 313 en de E 314 naar twee keer drie rijstroken.
Een studie van de OESO berekende dat een beter mobiliteitsbeleid België 2 procentpunt extra groei zou kunnen opleveren. Het is een morele verplichting van onze beleidsmakers om eindelijk de handen uit de mouwen te steken.