Het
onafhankelijk agentschap Audit Vlaanderen heeft een
organisatie-audit uitgevoerd op de processen binnen de stad en het OCMW Beringen. Op 16 november 2015 hebben zij hun bevindingen overgemaakt aan de stad. Deze werden gisteren besproken aan de gemeenteraad.
Tijs Lemmens van N-VA Beringen is niet verbaasd dat de audit een aantal pijnpunten aankaart en het is volgens hem hoog tijd om in te grijpen.
"Specifieke doelstellingen vooral
in timing en planning ontbreken volgens het rapport. Verder is er ook een discrepantie tussen OCMW, die te veel prioritaire doelstellingen heeft, terwijl er voor de stad eerder vele vage doelstellingen geformuleerd werden binnen overig beleid en weinig prioritaire doelstellingen vooropgesteld werden. De verplichte kwartaalopvolging wordt volgens Audit Vlaanderen niet gebruikt als sturingsinstrument. De lage realisatiegraad is hier volgens N-VA een gevolg van. De beleidsmakers zijn zich waarschijnlijk onvoldoende bewust van de doelstellingen waarvoor zij verantwoordelijk zijn”
hekelt Tijs Lemmens. Binnen het OCMW is deze verplichte kwartaalrapportering zelfs niet aanwezig.
Nog volgens Audit Vlaanderen: risicomanagement is in Beringen niet aanwezig in stad en OCMW waardoor problemen van grote projecten onvoldoende gedetecteerd kunnen worden en men dus te laat naar oplossingen zal zoeken.
Tijs Lemmens noemt nog een paar pijnpunten op: "de bestaande klachtenprocedure binnen Stad Beringen wordt onvoldoende gebruikt. Er zou op informele wijze aan klachtenbehandeling gedaan worden. Dit maakt opvolging echter onmogelijk".
N-VA vraagt zich bijgevolg af of alle klachten wel behandeld worden?
Volgens de audit is er
geen overzicht van de onroerende eigendommen binnen stad en OCMW. Bijgevolg is er ook geen onderhouds- en beheersplan.
"Wij zijn dan ook niet verbaasd dat op enkele jaren
tot driemaal toe publieke gebouwen (cfr. Club 9, Zwembad ’t Cuypke en de Cor in Koersel) van de ene dag op de andere onveilig werden verklaard", gaat Tijs verder.
Er is volgens het rapport ook
geen overzicht van roerende goederen zoals meubilair, materialen... en ook niet van software en licenties. Dit kan leiden tot onnodige kosten en inefficiënties zoals dubbele aankopen, laattijdig onderhoud met extra kosten als gevolg. Er is geen deontologische code, hoewel het gemeentedecreet dit voorschrijft.
Volgens Audit Vlaanderen is een
goed IT-platform en –beleid zeer zinvol om het beleid van deze stad efficiënt en correct te voeren. Zij stellen verder vast dat dit thema zelfs amper aan bod komt in overleg tussen management en politiek.
Volgens N-VA heeft de meerderheid tot slot hier duidelijk de boot gemist, zo is de website niet aangepast aan de nieuwste trends.
De stad gaat nu met de opmerkingen van de audit aan de slag. "Het is geen volledige doorlichting van de werking van de stad, het gaat vooral om managementsprocessen", verduidelijkt
burgemeester Maurice Webers (sp-a). "Het is normaal dat oppositie deze punten aanhaalt. Maar ik wil er wel op wijzen dat er ook zeer veel positieve punten in het rapport staan We komen hier nog zo slecht niet uit. De tien verbeterpunten in het rapport gaan we zeker aanpakken en bijsturen", besluit Maurice Webers.
Ook
schepen Patrick Witters (CD&V) treedt de burgemeester bij en noemt een aantal verbeterpunten die al aangepakt zijn.