Het bedrijf groeide op vijftig jaar tijd uit tot een wereldspeler voor het zelf maken van wijn en bier. De ambities van het bedrijf zijn nog altijd torenhoog. Vorig jaar opende in Hasselt Brewmine Tap, een hippe stadsbrouwerij waar je niet alleen bier kan proeven maar zelf ook kan brouwen. Bedoeling is dit concept verder uit te rollen in meerdere grote steden. Maar we duiken even terug in de tijd naar 1972.
"Mijn vader Frans opent in 1972 op de markt in Beverlo een nieuwe apotheek met bijhorende drogisterij waar mijn moeder Lieve Claes de scepter zwaaide. En daar in die drogisterij zijn mijn ouders begonnen met het verkopen van producten om zelf wijn te maken. In 1984 zijn de drie jongste kinderen (Ann, Toon en Bart) in het bedrijf gestapt dat nu Brouwland is".
Drie jaar later wordt het bedrijf overgelaten aan de volgende generatie. Hans Balis neemt de apotheek over en Farmaprint, een drukkerij in Leopoldsburg, gaat naar Frederik, de tweede oudste broer. Ann, Toon en Bart krijgen Brouwland in handen. Bart wordt later de enige aandeelhouder van het bedrijf maar Brouwland blijft een echt familiebedrijf".
"Toon werkt hier intussen ook terug en verder zijn er verschillende neven en nichten die bij ons werken. Wij hebben altijd getracht een familiaal bedrijf te zijn met korte beslissingslijnen maar met een professionele beleidsvoering. Ondertussen zijn we een uit de kluiten gewassen KMO met 75 medewerkers en hebben we een management team dat sinds vorig jaar door een externe CEO geleid wordt. Ik heb nog wel wat groeiplannen met het bedrijf en ik wil me daarom meer kunnen focussen op strategie en productinnovatie".
Brouwland heeft een mooi groeiparcours afgelegd. Sinds 2000 kan het bedrijf een groei van gemiddeld 15% per jaar optekenen en we zijn Europese marktleider in hobby brouwbenodigdheden.
"Het leeuwendeel van de omzet zit buiten Belgie: wij doen 80% export waarbij Frankrijk onze eerste markt is, gevolgd door België, Nederland en Duitsland. Wij focussen op producten voor het maken van wijn en bier maar het biergedeelte is langzaam maar zeker sterker gegroeid. Daar is een logische verklaring voor. Wijn kan je maar 1 of 2 keer maken per jaar als het fruit er is, terwijl je bier het hele jaar door kan brouwen omdat de grondstoffen altijd beschikbaar zijn".
Vorig jaar opende Brewmine Tap in Hasselt, een moderne en hippe stadsbrouwerij.
"Het is een strategische spin-off van ons bedrijf. Onze sector is de afgelopen dertig jaar hard veranderd en we zoeken altijd naar meerwaarde voor onze klanten, we willen meer doen dan het klassieke dozen schuiven, want simpele distributie staat overal onder druk. In onze stadsbrouwerij in Hasselt kan je zelf komen brouwen en daarnaast bieden we ons brouwerijcafé aan als verkoopplatform. Van onze 20 tapkranen zijn er slechts vijf eigen bieren, de andere kranen zijn gevuld met bieren gebrouwen door onze professionele klanten op onze Brouwinstallatie. Zo kunnen we er ook bieren voor bedrijven maken. Hasselt is een proefproject maar we willen dit uitrollen naar meer grote steden in Vlaanderen en Nederland als franchiseconcept".
Een ondernemer zit nooit stil en ook Bart bruist van de ideeën.
"We denken zo ook nog aan het concept 'brew on premise', een plaats met verschillende brouwketels, van klein tot groot, waar je met een groep vrienden kan komen brouwen. Hier op de locatie of eventueel op een nieuwe locatie. Ik droom om een soort Walhalla van het brouwen te creëren met een internationale uitstraling. Maar dat is niet meteen voor morgen".
Brouw je zelf bier of maak je liever wijn?
"Ik heb vroeger wel eens bier gemaakt maar niet lang. Ik ben van nature ook eerder een wijndrinker. Gelukkig heb ik top brouwers in dienst en ik mag dus geregeld proeven! Als ik reis, ga ik uiteraard wel op zoek naar kleinere brouwerijen en zoek ik naar nieuwe producten, smaken of trends"
Tot slot: is er nog vrije tijd?
"Niet zo heel veel, maar ik kan genieten van lekker eten en drinken, liefst samen met het gezin of vrienden. Daarnaast wil ik ook andere ondernemers inspireren. Ik ben daarom al een hele tijd actief bij VOKA en zit in een aantal raden voor advies van andere KMO’s. Kennis delen is een fijn gegeven voor mij". (Hans Put)