Het
Vlaams Belang Beringen vroeg aan de gemeenteraad om het
charter Masterplan Toegankelijke Haltes te ondertekenen. De toegankelijkheid van bushaltes laat te wensen over in Vlaanderen. Uit cijfers van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters blijkt dat slechts 13,3% van de haltes toegankelijk is voor mensen met een motorische beperking en slechts 6,4% voor mensen met een visuele beperking. De Vlaamse regering stelt zich als doel om tegen 2030 de helft van alle haltes van het kernnet en het aanvullend net toegankelijk te maken voor alle gebruikers. Bijkomend moeten alle haltes aan de hoppinpunten tegen 2030 voor iedereen toegankelijk zijn. Het merendeel van de haltes (om en bij de 60%) ligt echter langs gemeentewegen.
Om de lokale besturen in de mogelijkheid te stellen de haltes aan te pakken, voorziet de Vlaamse regering subsidies ten belope van 5 000 euro per halte. Daarnaast creëerde de Vlaamse regering ook het charter ‘Masterplan Toegankelijke Haltes’. Door dit charter te ondertekenen engageren lokale besturen zich om de doelstellingen uit het Masterplan uit te voeren en een toegankelijkheidstoets te doen bij elke investering in het openbaar domein. Op deze manier engageren zij zich expliciet om het openbaar domein in al zijn facetten toegankelijk te maken voor iedereen.
"Momenteel ondertekenden slechts 32 lokale besturen dit charter. Er is dus veel ruimte voor verbetering. Door dit charter te ondertekenen geeft onze gemeente een krachtig signaal dat iedere inwoner meetelt en dat zij de intentie heeft om het openbaar domein en de haltes voor openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk te maken", vertelde Erik Gilissen aan de gemeenteraad.
Jean Vanhees (CD&V) gaf aan dat de stad hiermee al mee bezig is.
"De toegankelijkheid is voor onze diensten zeker belangrijk. Alle nieuwe haltes worden aangelegd conform de richtlijnen. Het aantal toegankelijke bushaltes wordt zo stelselmatig opgevoerd. Er is momenteel geen geld voorzien om de beoogde doelstellingen in het charter te behalen. Ook is onze dienst momenteel onderbemand. Maar in ons nieuwe mobiliteitsplan gaan we zeker hier verder op inzetten samen met Inter en Wandelend Paal. De wandelclub heeft alle haltes in kaart gebracht en gefotografeerd. We kunnen het charter dus zeker ondertekenen", zei Jean Vanhees.