Groen deed een voorstel tot beslissing om de stad Beringen een
actieplan voor autodelen op te stellen. "Uit onderzoek blijkt dat een auto gemiddeld 95% van de tijd stil staat. Voor heel wat mensen kost een eigen auto op die manier veel geld in verhouding tot hoeveel ermee gereden wordt. Een auto kost namelijk niet alleen geldt wanneer ermee gereden wordt, ook een auto die stilstaat kost veel. Kosten voor verzekering, verkeersbelasting, keuring,… moeten allemaal betaald worden zonder dat een auto ook maar één kilometer rijdt. Daarom vindt de laatste jaren het concept ‘autodelen’ meer ingang in Vlaanderen. Bij autodelen neem je bijvoorbeeld een abonnement op een dienst die autodelen aanbiedt, en kan je vervolgens met auto’s rijden die door deze dienst aangeboden worden. Deze formule komt voor heel wat mensen goedkoper uit dan een eigen auto te bezitten" stelt Kobe Snyers.
En hier is een belangrijke rol weggelegd voor gemeentebesturen, die een kader moeten creëren zodat aanbieders van deelauto’s de mogelijkheid hebben om de deelauto’s aan te bieden op parkeerplaatsen. Dat kan bijvoorbeeld op parkeerplaatsen in de dorpscentra, aan sporthallen, aan stations, aan recreatiegebieden,…
"Hier knelt het schoentje momenteel in Beringen. Er is geen autodeelsysteem aanwezig in onze stad, er bestaat geen kader voor en het blijft daarover vanuit het stadsbestuur zeer stil. Terwijl de voordelen van autodelen onmiskenbaar zijn. Daarom stellen wij voor dat de stad Beringen het autodelen een meer prominente plaats geeft in het mobiliteitsbeleid en start met de opmaak van een actieplan voor autodelen", stelt Groen nog.
Jean Vanhees (CD&V) gaf antwoord: "We hebben recent al contact gehad rond autodelen. In ons nieuwe mobiliteitsplan zal er zeker ruimte zijn voor deelauto's. We hebben al informatie opgevraagd rond dit systeem. Autodelen zal dus in de toekomst deel uitmaken van ons beleid".