In het najaar van 2020 introduceerde
Euro Shoe Group uit Beringen, de holding boven modeketen Bristol, een nieuw groen initiatief. Zo bespaarde het merk maar liefst
37,5 ton papier door de papieren proppen uit de schoenen te halen. Vandaag is het familiebedrijf klaar om een vervolg te breien aan het proppenverhaal.
Voor Bristol betekent 2022 een nieuw jaar om door te pakken op hun duurzaamheidsinitiatieven. De test in 2020 bracht al aan het licht dat de papierproppen in schoenen niet nodig zijn om de vorm van sneakers en veterschoenen te behouden tijdens transport. Ook in 2021 sloeg het testproject om kinderschoenen propvrij te maken aan en werd het voorbije jaar bij Bristol bijna 100 ton papierproppen in de schoenen bespaard. Daar wil Bristol nu verder op bouwen en dit voorjaar dezelfde test gaan uitvoeren met de leren schoenencollectie.
Concreet betekent dit dat er bijkomend 120.000 papierproppen uit de voltallige collectie gehaald worden. Het doel is om jaarlijks 3.000.000 proppen, wat overeenkomt met 135 ton papier, uit te sparen. Een bijzonder positieve ecologische overwinning, want dit wil zeggen dat er 450 bomen gespaard worden van de bijl, goed voor een vermindering van 67.500 kg CO2-uitstoot.
“We zijn fier op de weg die we tot nu toe hebben afgelegd, maar Euro Shoe Group blijft elk proces binnen de organisatie heel kritisch bekijken. Het is onze taak om als fashionretailer, samen met onze partners en leveranciers, de vinger aan de pols te houden en steeds op zoek te gaan naar acties of veranderingen met een grote impact om onze voetafdruk te verkleinen. In de toekomst zullen er nog meer duurzaamheidsinitiatieven volgen”, zegt Elise Vanaudenhove, CEO bij Euro Shoe Group.