Groen Beringen deed op de gemeenteraad opnieuw een voorstel om de markt in het centrum van Beringen autovrij te maken.
"Het STOP-principe van de Stad Beringen, waarbij je in het beleid eerst voorrang geeft aan voetgangers en fietsers, lijkt al snel een loze belofte als je auto’s het marktplein pal in het centrum laat bezetten.
Als deze meerderheid de verkeersveiligheid geen afdoende reden vindt om de markt autovrij te maken en de parkeerplaatsen te verwijderen, moeten we het misschien in juridische hoek zoeken. Want het heeft er alle schijn van dat de markt niet conform het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (de Wegcode) ingericht is.
Bij het oprijden van de markt komende van de Hasseltsesteenweg staat immers bord F12a opgesteld, dat het begin van een woonerf aanduidt. In artikel 22bis 4° a) van de Wegcode is bepaald dat parkeren in een woonerf enkel toegelaten is indien de parkeerplaatsen afgebakend zijn door wegmarkeringen of een wegbedekking in een andere kleur. De wegmarkeringen moeten volgens artikel 77.5 aangebracht zijn in een witte kleur. Daarnaast moet de letter P ook aangebracht zijn bij de parkeerplaats. Als afwijking hiervan kunnen ook verkeersborden gebruikt worden om de parkeerplaatsen aan te duiden.
Op basis hiervan moeten we concluderen dat de parkeerplaatsen op de markt niet wettig zijn: er zijn geen witte markeringen, er is geen wegbedekking in een andere kleur, er is geen letter P aangebracht en er staan geen verkeersborden die parkeerplaatsen aanduiden", stelt Kobe Snyers.
Voor Groen is het daarom duidelijk: de markt moet verkeersvrij.
"Het eventueel uitvoeren van deze vereisten zou de markt aanzienlijk ontsieren. Een markt vol witte markeringen of wegbedekking in een andere kleur doet de nieuwe aanleg oneer aan en maakt van de markt allesbehalve een gezelligere plaats. Ook het plaatsen van extra parkeerborden die het uitzicht alleen maar verstoren, is wat ons betreft geen optie.
Daarom stellen wij voor dat de stad zich zo snel als mogelijk in regel stelt met de geldende verkeersregelgeving en daarom de parkeerplaatsen op de markt verwijdert en de markt autovrij maakt. Zo is de inrichting van de markt wettelijk in orde, maar wordt dit ook een aangenamere en veiligere ruimte voor zwakke weggebruikers. De vrijgekomen ruimte kan op een aantrekkelijke manier ingekleed worden met bijvoorbeeld extra groenvoorziening. Meer ruimte voor een markt op mensenmaat", zegt Snyers nog.
Schepen Jean Vanhees (CD&V) vertelde dat de Markt ooit autovrij zal worden maar dan moeten er voldoende randparkings dichtbij zijn. Maar voor de handelaars zijn er die niet. Hij stelt wel voor om de signalisatie aan te passen. Dave Schops (Vooruit) stelt dan nog te vraag of de verkeersboetes die worden uitgeschreven reglementair zijn. Dat zal nagekeken worden.
Het voorstel van Groen werd dus niet aangenomen.