Voor de elektrificatie van de
spoorlijn Hasselt – Mol moeten in Beringen vier bruggen aangepast worden. Deze werken zijn noodzakelijk om plaats te maken voor de nieuwe bovenleiding en om de veiligheid naar deze bovenleiding te verzekeren.
De werken gaan van start eind van dit jaar en moeten klaar zijn eind volgend jaar. Dat werd vanavond bekend op de gemeenteraad.
De wegbrug in de Stationsstraat wordt vervangen door een nieuw exemplaar met een dubbele rijstrook. De nieuwe brug komt op dezelfde plaats als de huidige brug waardoor de weg gedurende de periode van de werken onderbroken zal zijn. Over deze verbreding had Groen op de gemeenteraad opmerkingen. De oppositiepartij vreest dat door de verbreding de Steeenstortstraat meer zal gebruikt worden als sluipweg tussen Beringen-Mijn en Koersel.
(zie verder op deze pagina)De borstwering van de fietsbrug in de Steenstortstraat wordt aangepast zodat er gesloten panelen - als veiligheidsmaatregel - boven de bovenleiding geplaatst kunnen worden. Ze verhinderen dat objecten doorheen de borstwering kunnen gestoken worden die de bovenleiding kunnen raken.
De huidige fietsbrug in de Zandstraat in Beringen-Centrum wordt vervangen door een nieuw exemplaar. De nieuwe brug komt ten zuiden van de bestaande brug, centraal tussen de Sint-Catharinastraat en de Schutterstraat. De brug zal een bredere doorgang hebben. De huidige brug blijft in dienst totdat de nieuwe klaar is.
De brug op de Koerselsesteenweg wordt vervangen door een nieuwe brug. De nieuwe brug, in beton, zal bestaan uit 2 overspanningen. De breedte van de brug wordt vergroot, hierbij wordt de rijweg fysiek afgescheiden van voet- en fietspaden.
“We trachten de eventuele hinder op de Koerselsesteenweg zoveel mogelijk beperken. Daarom zal de brug in eerste instantie naast de bestaande brug gebouwd worden en vervolgens - na de afbraak van de bestaande brug - ingeschoven worden. Daarnaast zullen alle eventuele omleidingen tijdig gecommuniceerd worden via de communicatiekanalen van de stad.”, zegt
schepen Vanhees.