We komen nog even terug op het laatste punt van de gemeenteraad van maandagavond. Erik Gilissen (Vlaams Belang) stelde een mondelinge vraag nadat hij ontdekt had dat het niet mogelijk is om de nieuwe brug in Beringen
op te rijden met een bromfiets klasse B zonder een verkeersovertreding te begaan. "Op de Paalsesteenweg en de nieuwe brug over het kanaal geld een snelheidsbeperking van 70km, zoals tegenwoordig gebruikelijk is buiten de bebouwde kom. Hierdoor mag men met een bromfiets klasse B geen gebruik maken van de rijbaan bestemd voor wagens. Men is op wegen met een snelheidsbeperking van 70km/u met een bromfiets klasse B verplicht om gebruik te maken van het fietspad. Het fietspad dat naar de nieuwe brug leid is echter beperkt tot fietsen, bromfietsen klasse A en speedpedelecs door middel van verbodsbord C3 met onderbord M18 Bromfietsen klasse B mogen gezien de aangebrachte borden dus geen gebruik maken van het fietspad. Hierdoor is het onmogelijk om over de nieuwe brug te rijden met een bromfiets klasse B zonder een verkeersovertreding te begaan. Om het gebruik van het fietspad toe te staan voor bromfietsen klasse B, zou het onderbord M18 bijvoorbeeld vervangen kunnen worden door onderbord M5bis"
Gilissen vroeg of het gemeentebestuur op de hoogte is van deze situatie en de gevolgen ervan.
Schepen van Verkeer Jean Vanhees (CD&V) : "Het stadsbestuur was niet op de hoogte van deze situatie, maar erkent het probleem voor de bromfietsers klasse B. Omdat de nieuwe brug nog niet is overgedragen aan de stad, zal de signalisatie herbekeken worden en doorgegeven aan de Vlaamse Waterweg, die verantwoordelijk is voor deze werken. Aangezien dit niet in handen is van het stadsbestuur, is het niet mogelijk een exacte timing te geven. De politie heeft laten weten dat ze sinds de opening van de brug in september 2021 geen boetes heeft uitgeschreven voor overtredingen door bromfietsers klasse B".