De geschiedenis herhaalt zich vaak. Dat is helaas waar als het over de bedreiging van de wereldvrede gaat, maar het kan ook nostalgisch positief zijn. Zo komen uit we bij de mijmeringen over het vlot dat vroeger in Tervant voor voetgangers en fietsers de oversteek van het Albertkanaal mogelijk maakte. Volgens de officiële berichten zal na de zomer van 2019 de brug van Tervant afgebroken worden om plaats te maken voor een nieuwe en hogere brug. Na de afbraak stopt het verkeer tijdelijk op de Beverlosesteenweg in Tervant. Ik weet dat ik nogal vroeg ben om mijn voorstel te lanceren, maar ik wil lokale ondernemers ruim de tijd geven om eens na te denken over mijn plan. Is het dan geen uitermate geschikt moment om opnieuw met een vlot te gaan werken? Allicht zal een kleine veerboot een betere oplossing zijn. Het systeem van de kabels over het kanaal is niet meer van deze tijd. Zakenlui uit de regio kunnen toch een tijdelijke vennootschap oprichten om dit te realiseren. Eerst gaan we terug in de tijd om de reden van het ontstaan van het vlot te ontdekken. Op 11 mei 1940 werd in Tervant de brug over het Albertkanaal opgeblazen door het Belgisch leger tijdens de 18-Daagse veldtocht. Er kwam een vlot om fietsers en voetgangers aan de andere kant van het kanaal te brengen. Dat zou duren tot in 1958 toen de huidige metalen boogbrug geplaatst werd. Daar kwam veel volk naar kijken. Ik was er als 10-jarige ook bij. Je moet al minstens 65 jaar zijn om zich dat spektakel nog te herinneren. Het vlot verdween en leefde enkel verder in de herinneringen en in de lokale geschiedschrijving. Nu moet er opnieuw nagedacht worden of een kleine veerboot geen oplossing kan bieden voor de oversteek van fietsers en voetgangers. Anders zijn de alternatieven de brug van ‘De Snep’ of de brug in Beringen. Dat is geen klein ommetje. De auto gebruiken staat altijd synoniem voor omrijden. Andere weggebruikers zouden zeer gediend zijn met een veerbootje. Het kan de bevolking zelfs aanzetten om meer te wandelen en te fietsen. Zo is men veel sneller aan de overkant. Een veerboot kan ook een toeristische attractie worden. De jaagpaden van het Albertkanaal maken deel uit van fietsroutenetwerk. De duizenden fietsers die er passeren vinden een overzet wellicht ook eens iets extra boeiends. Kijk maar naar de Maaskant. Misschien hebben ze daar nog een overzetbootje op overschot. Anders moeten de lokale ondernemers , die ik wil inspireren, over de Duitse grens gaan kijken waar op de Rijn en de Moezel tal van veerboten actief zijn. En waarom zou het veerbootje slechts een tijdelijk karakter mogen hebben? Ik kan mij voorstellen dat, zelfs als de nieuwe brug klaar is, sommigen er nog de oversteek van het kanaal willen mee maken. Altijd fijn om via de smartphone leuke kiekjes rond te sturen. Op beide oevers zou men nog een bescheiden drankchalet kunnen plaatsen met enkele zitbanken. Zo kunnen wachtenden op een aangename manier de tijd doorbrengen. Ik ben benieuwd hoe het met mijn plannen zal vlotten!
(Martin Vanierschot)