Bij de eedaflegging op de gemeenteraad veel oude en nieuwe gezichten.
Sommige raadsleden verdwenen van het toneel. Zo is Groen niet meer
vertegenwoordigd, Vooruit verloor zoals bekend flink wat zetels, zo is
Dave Schops er na dertig jaar niet meer bij. Vlaams Belang heeft
allemaal nieuwe raadsleden en Team Voluit verhuist naar de oppositie. Er
zijn ook drie nieuwe schepenen en Jean Vanhees, éminence grise, is
terug gewoon raadslid.
Met Jean blikken we vandaag ook even terug.
"Helemaal stopt mijn politieke carrière nog niet, aangezien ik nog in de gemeenteraad zal zetelen en ook nog in de politieraad. Toen ik voor het eerst in de gemeenteraad terechtkwam in 2007, was Marcel Mondelaers burgemeester. Hij was jarenlang het gezicht van onze stad en bezat natuurlijk een enorme ervaring. Tijdens de eerste zes jaar als gemeenteraadslid kon ik de nodige kennis opdoen, waar ik de daaropvolgende jaren kon op terugvallen. In 2013 mocht ik dan de eed afleggen als schepen en begon een periode van 12 jaar, waarin ik de eer had om de stad mee te besturen. Ik kreeg de bevoegdheid over verkeer en openbare werken, hetgeen mij goed uitkwam, aangezien ik een opleiding als bouwkundig ingenieur had doorlopen. Later is daar nog de verantwoordelijkheid voor het openbaar groen bijgekomen, zodat quasi alles wat met het openbaar domein te maken had onder mijn bevoegdheid viel. En dat is veel in Beringen!
Met het vierde langste gemeentelijk wegennet van gans Vlaanderen is dat een berg werk. Maar aangezien ik gepensioneerd was, kon ik mij fulltime aan de job wijden.
Dank zij de inzet van heel wat gedreven en gemotiveerde medewerkers hebben wij in die twaalf jaren heel wat kunnen realiseren".
Bruggen
"Het meest in het oog springend zijn ongetwijfeld de twee nieuwe bruggen over het Albertkanaal. Maar ook drie nieuwe bruggen over de spoorweg zijn in die periode gerealiseerd. De bouw van die bruggen bracht natuurlijk de nodige verkeershinder met zich mee en dat hebben we mogen horen! Had het anders gekund, dan hadden we dat wel gedaan, maar je bakt nu eenmaal geen omelet zonder eieren te breken.
Ook in het centrum van de stad werd duchtig gewerkt: terwijl het Sint-Jozefscollege werd verbouwd tot een modern stadhuis met een overdekte publieke parking, werd tegelijkertijd het marktplein met de omliggende straten heraangelegd. In vergelijking met het "rode plein" van vroeger is er nu veel meer groen en is koning auto er veel minder aanwezig.
Het aantal wegen- en rioleringsprojecten oplijsten is onbegonnen werk. In alle deelgemeenten werden grootse projecten uitgevoerd om gescheiden riolering aan te leggen. Zo heeft Beringen nu een rioleringsgraad van 97%, een van de hoogste van Vlaanderen en een groot deel daarvan heeft al een afzondelijke leiding voor het regenwater en het afvalwater".
Fietspaden
"Een van de verwezenlijkingen waar ik best fier op ben, is het aantal nieuwe fietspaden dat we aangelegd hebben. Zo werden in de Molendijk, Nieuwendijk, Posthoornstraat nieuwe bredere fietspaden aangelegd aan weerszijden van de weg, kregen we een vrijliggend fietspad langsheen de Steenstortstraat dat via de brug over de spoorweg naar Be-Mine loopt en aansluit op de Koolmijnlaan. Ook het Kolenspoorfietspad van Be-Mine naar de Kolenhaven is in die twaalf jaar gerealiseerd. De brug over de Koolmijnlaan ter hoogte van de Colruyt was daarin onontbeerlijk. De Stalse Molenstraat werd geasfalteerd en autoluw gemaakt, zodat fietsers vanuit Stal en Korspel op een veiliger manier richting Beringen kunnen fietsen. Dwars over de scholencampus ligt nu ook een fietspad dat het centrum van Beringen op een veilige manier verbindt met de Kasteletsingel.
In andere straten zijn de fietspaden verbeterd: Kruisbaan, Hospitaalstraat, Mijnschoolstraat kregen fietspaden in asfalt in plaats van de klinkers van voorheen. Dat levert een flinke comfortverbetering op voor de fietsers. En langs het Albertkanaal hebben we tussen de brug van Tervant en de Sleepvaart een eerste stukje fietssnelweg aangelegd".
Fietsexamen
"In samenwerking met de politie hebben we ook getracht het fietsexamen voor de scholieren te optimaliseren. Het parcours in Beringen Centrum is nu uitgerust met permanente bebording, zodat ouders die dat wensen nu op elk gewenst tijdstip met hun kinderen de route kunnen uitproberen.
De afgelopen jaren hebben we in Beringen ook de eerste fietsstraten ingevoerd: De Oude Baan, een stuk van de Gaston Oomslaan, de Holststraat en de Donckstraat zijn nu fietsstraten, waar fietsers veiliger de weg op kunnen. Ook werden schoolroutekaarten aangebracht aan alle scholen op het grondgebied. Daarop wordt aangeduid welke de veiligste routes zijn om met de fiets de school te bereiken. Tevens hebben we de knelpunten op de schoolroutes geïnventariseerd en zijn we begonnen met het wegwerken ervan. Zo werden de kruispunten Gaston Oomslaan-Laardijkstraat, Rijsselstraat-Meelbergstraat en Parkstraat-Meelbergstraat volledig heraangelegd".
Openbaar Groen
"Op vlak van Openbaar Groen, hebben we grote stappen gezet. Honderden laanbomen zijn de afgelopen jaren aangeplant. In Korspel is een voormalig voetbalterrein volledig beplant. En de aanplantingen op de site van Be-Mine en de uitbouw van de Avonturenberg hebben er mee voor gezorgd dat Beringen de eerste laureaat is geworden van de European Green Cities Award, een competitie waar tal van Europese landen aan deelnamen.
Tot hier een greep uit de realisaties van de afgelopen 12 jaar. Stuk voor stuk verwezenlijkingen waar ik trots op ben. En waar de medewerkers van onze verschillende diensten vol overgave hun schouders hebben onder gezet. Zonder hun inzet waren deze realisaties niet mogelijk geweest. En uiteraard is het werk niet af. Verschillende projecten staan nog op stapel, zoals de realisatie van de fietssnelwegen langs het Albertkanaal en langs de spoorlijn, de heraanleg van de Tessenderlosesteenweg en de Heerbaan en verschillende rioleringsprojecten die de komende jaren zullen uitgevoerd worden. En die domeinen van het beleid zal ik met de nodige aandacht blijven volgen".