Groen Beringen deed op de gemeenteraad een voorstel tot de ondertekening van het
charter 'Sterk Fietsbeleid'.
Fietsberaad Vlaanderen roept Vlaamse steden en gemeenten daarom op om het charter 'sterk fietsbeleid' te ondertekenen. Het charter ‘Sterk Fietsbeleid’ wordt opgebouwd rondom een aantal universele uitgangspunten en duidelijke engagementen. In de uitgangspunten worden het grote potentieel en de vele voordelen van fietsen benadrukt, zowel voor functionele als voor recreatieve doeleinden. Met de ondertekening van dit charter erkennen gemeenten deze uitgangspunten en engageren ze zich tot een sterk fietsbeleid.
Om het charter te ondertekenen moeten minstens drie uitgangspunten gekozen worden uit de lijst die Fietsberaad Vlaanderen ter beschikking stelt.
"We stellen daarbij voor dat de stad Beringen minstens de uitgangspunten ‘Gebruik nieuwe technologieën die het fietsen bevorderen’, ‘Investeer in een fietscultuur’ en ‘Maak werk van comfort en veiligheid voor de fietser’ opneemt in de ondertekening van het charter ‘sterk fietsbeleid’. Voor het uitgangspunt ‘Gebruik nieuwe technologieën die het fietsen bevorderen’ stellen we voor dat de stad zich ertoe engageert om voor 31/12/2024 een fietsdeelsysteem te implementeren op het grondgebied van de stad Beringen.
Het uitgangspunt ‘Investeer in een fietscultuur’ draait om het vanzelfsprekend maken van de fiets als vervoerswijze. Eén van de zaken die in dit kader belangrijk is, is het voorzien van veilige en comfortabele fietsenstallingen op belangrijke plaatsen. Dit is meteen de actie die we onder dit uitgangspunt plaatsen. We stellen vast dat hierrond op sommige plaatsen nog werk aan de winkel is in Beringen.
Het derde en laatste uitgangspunt, ‘Maak werk van comfort en veiligheid voor de fietser’, willen we invullen door in te zetten op fietsstraten. De concrete actie die daaronder past is het voorzien van minstens één fietsstraat in Beringen", vertelde Meral Özcan (Groen).
Schepen van Verkeer Jean Vanhees gaf een uitgebreid antwoord: "De stad Beringen is en blijft zeker investeren in fietsinfrastructuur en -beleid. Wij zijn dan ook op de hoogte van het charter sterk fietsbeleid. Over de 3 uitgangspunten die er worden voorgesteld kunnen we het volgende melden.
- “Gebruik nieuwe technologieën die het fietsen bevorderen: een fietsdeelsysteem voorzien.”
In de uitwerking van het OV-plan 2021 is er een fietsdeelsysteem voorzien aan het station van Beringen. Het is de bedoeling dat het station van Beringen een volwaardig mobipunt (trein, bus, fiets, voet) wordt. Dit zal verder uitgewerkt worden in het onderdeel ‘Vervoer op Maat‘ van het OV-plan 2021.
- “Investeer in fietscultuur: veilige en comfortabele fietsenstallingen op belangrijke plaatsen voorzien.”
Ook hier is de stad Beringen reeds mee bezig. Bij alle nieuwe ontwikkelingen zoals de herinrichting van het centrum van Beringen, het nieuwe SAC, de nieuwe COR,… worden op strategische plaatsen fietsenstallingen voorzien. Ook in de bouwvergunningen van handelszaken, appartementen,…. wordt steeds het voorzien van comfortabele fietsenstallingen opgenomen.
Aan Todi en de avonturenberg zullen binnenkort in eigen beheer houten beugels geplaatst worden, waar fietsen kunnen gestald worden.
- “Maak werk van comfort en veiligheid van de fietser: inzetten op fietsstraten.”
De stad Beringen is reeds bezig met het invoeren van een eerste fietsstraat. Er werd een ontwerp opgemaakt om een fietsstraat in te voeren op de toegangsweg van de Paalse Plas, waar het fietscafé, de Paalse Plas en het toeristisch fietsroutenetwerk liggen, die toch vele fietsers aantrekken.
We moeten wel goed uitkijken waar we een fietsstraat zouden aanleggen. Uiteraard moeten er veel fietsers gebruik maken van deze weg. Op wegen waar de intensiteiten verkeer heel hoog liggen (zoals de kleine ring van Beringen) is het niet aangewezen dat er gewerkt wordt met een fietsstraat aangezien dit tot de heel wat hinder in de doorstroming zal leiden. Ingeval we er zouden in slagen een rondweg rond Beringen te realiseren, wordt dat daar natuurlijk een andere situatie en kan gerust de aanleg van een fietsstraat op de kleine ring van Beringen bekeken worden.
De Pieter Vanhoudtstraat tussen rotonde en Sportlaan is een wegsegment dat op een doorgangsweg gelegen is en in die zin bestemd voor doorgaand verkeer. Bovendien passeert daar heel veel verkeer op een dag. Daar een maximum snelheid van 30 km/uur opleggen en een verbod om fietsers voorbij te steken, gaat voor files zorgen die ook de rotonde kunnen blokkeren. Misschien is het beter om in die straat bijvoorbeeld een parkeerstrook aan één zijde van de weg op te heffen en te vervangen door fietspaden.
Best zou er ook sociaal contact te zijn op plaatsen waar een fietsstraat wordt ingevoerd. Op afgelegen wegen waar zo goed als geen mensen wonen is de kans dat het autoverkeer zich aan de voorwaarden van de fietsstraat houdt zeer klein. Handhaving is natuurlijk wel belangrijk, maar de politie kan natuurlijk niet continu controle houden op die fietsstraten.
Ook is niet elke fietser blij met een fietsstraat. Aangezien de auto’s achter de fietsers moeten blijven geeft dit, zeker als dit over een langere afstand gaat, dikwijls een onbehaaglijk gevoel bij de fietser en voelt men zich opgejaagd. Dit geldt vooral bij oudere fietsers. Dit is een klacht waar meerdere gemeenten mee te maken krijgen. Een fietsstraat is dus niet altijd een goede/optimale oplossing.
Via het op stapel staande plan over fietsnetwerken, gaan we op zoek hoe we fietsers op een zo veilig mogelijke manier doorheen de centra kunnen loodsen, zodat ze zoveel mogelijk wegblijven van de drukke en gevaarlijke plaatsen", zei Vanhees.
Het charter Sterk fietsbeleid kan dus ondertekend worden met aanduiding van de aangegeven uitgangspunten aangezien de stad Beringen aan elk van deze punten reeds werkt en zal blijven werken.