Kelly Meykens (Vooruit) deed een voorstel rond de laadpalen in de Graaf van Loonstraat.
Zo wil de fractie de deelwagens onderbrengen in de parkeergarage van de Stad Beringen.
Schepen van
Verkeer Jean Vanhees (CD&V):
"De deelwagens moeten volgens de afspraken met Share Mobility geplaatst worden op openbaar domein. Voor het goed functioneren van de deelwagens is het belangrijk dat deze op een zichtbare locatie staan. Het is daarom niet interessant om deze in de parkeergarage te plaatsen. Daarbij komt dat de deelwagens bij het goedgekeurde hoppinpunt horen. Het verplaatsen van de deelwagens naar de garage zou voor minder samenhang zorgen van dit hoppinpunt, dat inzet op samenhang, visibiliteit, toegankelijkheid en duidelijkheid. Indien verdere uitbreiding van de deelwagens opportuun blijkt voor Beringen-Centrum (wanneer er vraag is naar meer deelwagens) zal er bekeken worden of de extra deelwagens in de parkeergarage geplaatst kunnen worden.
Wat betreft de termijnen van zowel de nieuwe openbare laadpaal (ENGIE/MOW) als de laadpunten in de parkeergarage (INDIGO) kunnen wij geen 100% uitsluitsel geven over de data op deze korte termijn. Er zijn verschillende contacten geweest met beide instanties om te horen wanneer de laadpunten in werking kunnen treden. Voor de laadpaal in de Graaf van Loonstraat hebben wij dit proces al kunnen versnellen (proces reeds in gang sinds november 2023). Deze laadpaal is inmiddels geplaatst en we verwachten hier binnenkort te kunnen melden dat de laadpaal in werking is getreden. De laadpalen in de ondergrondse parking zijn vrijdag aan een keuring onderworpen en goedgekeurd. Vanaf deze week kunnen de laadpalen gebruikt worden.
Om het te hebben over de tarieven: De tarieven van de laadpalen zijn afhankelijk van de aanbieder. Zo wordt het tarief van de laadpalen in de overdekte garage bepaald door Blue Corner, een onderaannemer van Indigo. Hier heeft de stad geen inspraak. Parkeerders die aan het laden zijn volgen dezelfde regels als niet-laders. Ze krijgen 2u gratis indien er een ticket genomen wordt, nadien dienen ze te betalen zoals de rest. Dit om te vermijden dat ze hier kunnen blijven staan. Voor de laadpalen op openbaar domein zal bij verschillende instanties nagevraagd worden of het mogelijk is om de laadtarieven te verlagen".