In Tervant is al sinds de jaren zeventig
geen schooltje meer. Ondertussen is het kleine gehucht flink gegroeid en wonen er meer en meer jonge gezinnen. Daarom stelde Kobe Snyers van Groen op de gemeenteraad een mondelinge vraag over de mogelijke terugkeer van een wijkschooltje in Tervant. "De aanwezigheid van een school in de directe omgeving van jonge kinderen is belangrijk. Idealiter is er een onderwijsaanbod op wandel- of fietsafstand. Op dat vlak is het onderwijsaanbod in Beringen redelijk goed gespreid, maar er is een uitzondering: in Tervant is er momenteel geen school aanwezig. Nochtans is Tervant een gehucht waar vrij veel jonge gezinnen wonen. Om hun kinderen naar school te brengen moeten deze jonge gezinnen voor de dichtstbijzijnde scholen nu uitwijken naar Paal, Beringen-Mijn of Beringen-Centrum. Dit is ook vanuit mobiliteitsoogpunt minder ideaal, omdat dit verplaatsingen zijn die deels vermeden kunnen worden indien er een aanbod van kleuter- en/of lager onderwijs in Tervant aanwezig zou zijn. Het is dus misschien tijd om te bekijken of er voor jonge gezinnen opnieuw een onderwijsaanbod gecreëerd kan worden in Tervant, bijvoorbeeld in de vorm van een wijkschooltje", stelt Kobe.
Hij stelde daarom volgende vragen: - Wat is het standpunt van het huidig schepencollege over het zorgen voor een onderwijsaanbod voor jonge kinderen in Tervant? - Zijn er in het verleden al gesprekken geweest met scholen rond het voorzien van een wijkschool in Tervant? Zo ja, welke? - Zijn er bijkomende stappen die het schepencollege zal ondernemen om in de toekomst in Tervant een wijkschool trachten te voorzien? Zo ja, welke?
Schepen van Onderwijs An Moons (Voluit):
"In Vlaanderen kennen we de vrijheid van onderwijs. Dit betekent enerzijds dat iedereen het recht heeft een onderwijsinstelling op te richten en onderwijs te verstrekken. Anderzijds garandeert de onderwijsvrijheid de keuzevrijheid van de ouders om voor hun kinderen het onderwijs te kiezen dat zij wensen.
Stad Beringen is als schoolbestuur zelf verantwoordelijk voor twee stedelijke basisscholen, gevestigd in Koersel en Korspel. Maar er zijn geen plannen om het stedelijk onderwijsaanbod te vergroten, en dus zelf als schoolbestuur een wijkschool in Tervant in te richten. De eventuele inrichting van een wijkschool gebeurt ook best vanuit een school die ook in de nabije omgeving ligt.
Tot het midden van de jaren ‘70 was er een basisschool in Tervant. Sindsdien is er in die wijk geen basisonderwijs meer. De dichtstbijzijnde basisscholen vanuit Tervant liggen op 2 km afstand. Binnen een straal van 4 km is er een ruimer onderwijsaanbod. We hebben geen info over recente plannen om in Tervant een basisschool of wijkschool op te richten. Er zijn hierover in het recente verleden ook nog geen gesprekken geweest. Uiteraard wil ik jouw vraag wel ter kennisgeving overmaken aan de scholen in het LOP-basisonderwijs", zegt schepen An Moons.
In Tervant wonen op dit moment 125 schoolgaande kleuters en 231 schoolgaande lagereschoolkinderen. Er zijn 111 kinderen tussen 0 en 2 jaar (cijfers 2023 – Provincies in cijfers). In 2022 waren er 36 geboortes, wat een daling is ten opzichte van de voorbije 2 jaren en een kleine stijging t.o.v. 2019. In de scholen rond Tervant zijn er momenteel weinig capaciteitsproblemen, dit in tegenstelling tot het gebied Koersel-Stal. De meeste gezinnen uit Tervant kiezen voor een school in Paal, wat voor sommigen een verdere verplaatsing is dan de dichtstbijzijnde scholen in Beringen-mijn. Dit blijkt bovendien ook uit de aanmeldingen van de instappertjes voor het schooljaar 24-25.
"Vanuit de stad communiceren we jaarlijks binnen het LOP aan alle basisscholen de geboorteaantallen in de verschillende wijken, waaronder Tervant. Maar het is de autonomie van de scholen om op basis daarvan hun capaciteit te bepalen en zich al dan niet te organiseren op verschillende vestigingsplaatsen. Als stadsbestuur vinden wij het uiteraard wel belangrijk dat er hierover ook overleg is binnen het LOP, want de inrichting van een nieuwe vestiging heeft ook een impact op andere scholen en kan leerlingenstromen op gang brengen vanuit andere gebieden.
Tot slot wil ik nog even meegeven dat wijkschooltjes wel maar een gedeeltelijke oplossing bieden omdat ze meestal vooral kleuteronderwijs en de eerste leerjaren aanbieden. Nadien moeten de oudere kinderen naar de hoofdschool. En het moet voor gezinnen met meerdere kinderen haalbaar blijven om beide verplaatsingen te maken", vertelde Moons nog.