Groen Beringen deed op de gemeenteraad een voorstel opdat de Stad Beringen zich niet zou engageren om voor de installatie van trajectcontroles een samenwerking met privéfirma’s aan te gaan die een verdienmodel hanteren.
"Veel mensen ergeren zich aan automobilisten die systematisch te snel rijden. Hardrijders en wegpiraten zorgen vaak voor onveilige verkeerssituaties en onnodige geluidsoverlast. Zulk gedrag mag niet onbestraft blijven. De politie kan echter niet overal tegelijkertijd aanwezig zijn om te controleren of gemotoriseerd verkeer zich aan de snelheidslimieten houdt. En dan kunnen trajectcontroles een oplossing bieden. In onze voorstellen voor de opmaak van een nieuw mobiliteitsplan in Beringen schoven wij de invoer van trajectcontroles op plaatsen waar vaak te snel gereden wordt al naar voor. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Tessenderlosesteenweg, Steenstortstraat, Albert I laan en Koerselsesteenweg. Daarnaast kunnen trajectcontroles ook nuttig zijn op plaatsen waar een fietsstraat ingericht werd, maar automobilisten vaak sneller rijden dan 30 km/u, zoals op de Oude Baan. Trajectcontroles kunnen duidelijk voor een afschrikeffect zorgen en de verkeerssituatie in combinatie met andere maatregelen veiliger maken voor zwakke weggebruikers",
stelt Kobe Snyers.
Maar de laatste weken is er echter wat commotie ontstaan rond trajectcontroles. Privébedrijf TAAS heeft aan gemeenten het aanbod gedaan om voor hen een trajectcontrole te installeren en de boetes te versturen. Het bedrijf krijgt vervolgens per vastgestelde overtreding een deel van de boete.
"Achter de werkwijze van privébedrijf TAAS, schuilt een duidelijk verdienmodel en dat is kwalijk. Het bedrijf heeft geen baat bij een veiliger verkeer, integendeel. Des te meer overtredingen gemaakt worden, des te meer winst het bedrijf zal maken. Het bedrijf zou daarom binnen het contract een clausule opleggen waarin staat dat binnen de trajectcontrole geen andere snelheidsmilderende maatregelen getroffen mogen worden. Dit is natuurlijk de omgekeerde wereld. Het mag in geen geval de bedoeling zijn dat een trajectcontrole tot zoveel mogelijk overtredingen leidt. Daarom stellen wij voor dat de stad Beringen zich principieel uitspreekt tegen trajectcontroles die worden uitgerold in samenwerking met privéfirma’s die een manier van werken hanteren waarachter een verdienmodel schuilt. Dit engagement moet toelaten om met de eventuele toekomstige installatie van trajectcontroles de veiligheid ter plaatse effectief te verhogen, in plaats van een schijnveiligheid te creëren", staaft Kobe zijn voorstel.
"Ik begrijp de bezorgdheid van Kobe maar in Beringen loopt het onderzoek voor trajectcontroles nog. Het uitgangspunt hierbij is steeds inzetten op de verkeersveiligheid op het grondgebied van Beringen", reageerde burgemeester Vints (CD&V).
Het voorstel van Kobe werd niet goedgekeurd.