Het afsluiten van de overweg aan de
Reservorenstaat in Beverlo, riep de afgelopen week heel wat vragen op. Dat werd ook besproken op de gemeenteraad vanavond. Zowel
Groen en Vlaams Belang wilden tekst en uitleg via een mondelinge vraag. Zo vroeg raadslid Erik Gilissen (Vlaams Belang) of het het gemeentebestuur bereid is om opnieuw te onderhandelen met Infrabel en hierbij het openhouden van deze spoorovergang voor fietsers en voetgangers te bepleiten. Bijvoorbeeld door deze spoorovergang ontoegankelijk te maken specifiek voor auto-verkeer maar dus open te houden voor fietsers en voetgangers. Maar het antwoord was eigenlijk al gekend. De spoorweg gaat morgen dicht.
"De overweg wordt definitief afgesloten vanaf 13 oktober voor al het verkeer door het plaatsen van een draadafsluiting om spoorlopen tegen te gaan. In een volgende fase zal de overweg worden opgebroken en de seininrichting worden weggenomen. Infrabel staat steeds in nauw overleg met steden en gemeenten voor de afschaffing of vervanging van overwegen waarbij veiligheid en mobiliteit centraal staan. Wat de brug aan de Korspelsesteenweg betreft: dit zit nog in een studiefase en de brug moet nog worden ontworpen waarbij alle aspecten zullen worden meegenomen. Dit past ook in de studie van de stationsomgeving", reageerde
Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel, nog aan onze redactie.
Schepen Jean Vanhees (CD&V) kon dit alleen maar beamen op de gemeenteraad en gaf nog volgende toelichting:
"Voor de Korspelsesteenweg is het voorstel gekomen om een brug te bouwen over de sporen. Belangrijk aandachtspunt daarbij is uiteraard de bereikbaarheid van het station zelf, van de parking en van de bedrijven en gebouwen langsheen de Korspelsesteenweg. Doordat ook de fietsers over die brug heen worden geleid, moeten tevens de aanloophellingen aan beide zijden binnen de voorgeschreven 4% maximum stijgingspercentage blijven. Dat betekent dat de hellingen vrij lang zullen zijn en inderdaad aan de zijde van Korspel voorbij de aansluiting met de Genemeerstraat komen. Voorstel is dan ook om de Genemeerstraat ter hoogte van de Korspelsesteenweg af te sluiten en het verkeer via de Eggestraat en de Papaverstraat om te leiden. Er zal aan weerszijden van het spoor ook een aansluiting moeten voorzien worden aan de nog aan te leggen fietssnelweg aan de oostzijde naast de spoorweg. Ook de verbinding met het toeristisch fietsroutenetwerk tussen knooppunten 341 en 342 moet bekeken worden. Wij hebben op dit ogenblik nog geen detailplan van deze brug. Het ontwerp is nog in opmaak. Wij hebben enkel de principeschets van Infrabel ontvangen, maar zullen uiteraard de hiervoor aangehaalde bedenkingen meenemen in de besprekingen".
Vanhees kwam ook nog terug op het afsluiten van de overweg:
"Voor de overweg Reservorenstraat/ Sint Maartensbergstraat heeft Infrabel voorgesteld deze af te sluiten. Het aantal voertuigen dat daar passeert is inderdaad erg klein. Wel ligt deze route op het toeristisch fietsroutenetwerk, met knooppunt 342 vlakbij de overweg. Op vrijdag 18 september zijn we door Infrabel ingelicht over 5 oktober als datum van de afsluiting, hetgeen later werd bijgesteld naar 13 oktober. Op 29 september is er door de communicatiedienst hierover een bericht geplaatst op de website van de stad en ook een post op de facebookpagina van de stad.
Op onze vraag heeft de provincie, die het fietsroutenetwerk beheert, de route aangepast en de signalisatie bijgewerkt. De nieuwe route volgt, komend vanuit Beverlo de Molenaarstraat en de Korspelsesteenweg om vandaaruit opnieuw de knooppunten 342 en 341 te kunnen bereiken. Langsheen de Molenaarstraat en de Korspelsesteenweg liggen verhoogd aangelegde, fietspaden, die het veilig rijden maken op deze route. De omrijfactor voor fietsers is beperkt en zeker voor het toeristisch fietsgebeuren vormt dit geen probleem. Er is geen belemmering om via veilige fietsverbindingen alle richtingen uit te rijden".
En ook over de fietsverbindingen kwam er nog uitleg.
"Voor wat betreft de fietsaansluitingen ter hoogte van de nieuwe brug aan de Korspelsesteenweg in de verschillende richtingen hebben wij nog geen uitvoeringsplannen ter beschikking. Er is ons enkel een principetekening bezorgd van de positie van de brug met daarop de aanduidingen van ventwegen aan de kant van Beverlo om de bedrijven en de parking van het station te bereiken. Ook van de fietssnelweg langsheen de spoorlijn hebben we nog geen plannen, maar het spreekt voor zich dat de fietspaden uit de verschillende richtingen ter hoogte van de nieuwe brug op mekaar zullen moeten aansluiten en ook over de brug zullen moeten verderlopen. Over een timing van uitvoering van de brug hebben we momenteel geen nieuws. Men heeft mij wel verzekerd dat men de studie voor de brug op korte termijn zal kunnen opstarten. Over de fietssnelweg hebben we binnenkort een overleg met de provincie. Als we deze fietssnelweg zullen gerealiseerd hebben, krijgen we ook vanuit Beverlo zeker en vast een veilige fietsverbinding met Leopoldsburg", zei de schepen nog.