Vandaag starten we met een nieuwe rubriek, "Tegenligger". Auteur is Gert Cuppens,
die in Hamont-Achel woont maar in Antwerpen werkt, en sinds jaren een
haat-liefdeverhouding met de trein en het spoor heeft. "Tegenligger"
wordt voor hem een uitlaatklep, en voor de lezer wellicht een aanzet tot
bezinning over het openbaar vervoer. (Red.)
Het is je zeker niet ontgaan, dat artikel over een goede vriend
van Sophie Dutordoir die als consultant 2.200 EUR per dag aanrekende
gedurende twee jaar. Google op de woorden “Dutordoir consultant” en je
krijgt een reeks artikels te lezen op allerlei nieuws websites. De titel
in De Tijd is “Peperduur consultantcontract brengt NMBS-topvrouw in
verlegenheid”.
De ophef is echter van korte duur. Alle artikels op internet hebben als
datum 17 juli 2023. Geert Noels reageert op Twitter op 18 juli als volgt
: “Dure consultants is niet het probleem. Na al die jaren het bedrijf
niet op de rails krijgen, de stiptheid niet verbeteren, de onderneming
de belastingbetaler wagons vol geld doen kosten, dat is het probleem."
Daarmee heeft Geert Noels inderdaad gelijk. Het grote probleem is niet
zozeer de dagprijs van die consultant maar wel dat het blijkbaar niets
opbrengt voor de treinreizigers. Nog steeds hebben we geregeld
vertragingen. Woensdag 9 augustus was ook weer zo’n dag. In Antwerpen
Centraal stond aangekondigd dat de trein naar Hamont niet vanuit
Centraal maar vanuit Berchem vertrekt. Dan weet je dat de trein komende
uit Hamont nog steeds onderweg is en zoveel vertraging heeft dat die
niet tot Antwerpen Centraal kan doorrijden.
Met vertraging toekomen
is vaak met vertraging opnieuw vertrekken. En voor de treinreizigers met
bestemming Noord-Limburg kunnen enkele minuten vertraging in Mol
oplopen tot een twintigtal minuten vertraging omdat de trein tussen Mol
en Lommel noodgedwongen moet wachten op de trein vanuit Hamont die dan
al onderweg is. Tussen Mol en Hamont is er immers maar één spoor
beschikbaar met hier en daar de mogelijkheid om een trein te parkeren in
afwachting dat de tegenligger voorbij is. En geld dat aan dure
consultants besteed wordt, kan niet besteed worden aan het leggen van
een tweede spoor zodat die extra vertraging vanaf Mol vermeden wordt.
Een euro kan immers maar één keer uitgegeven worden.
Eind augustus zou de audit bij de NMBS duidelijk moeten maken of alle
procedures bij het contract van die dure consultant wel gevolgd zijn. De
NMBS zou er beter aan doen, duidelijkheid te geven over de besteding
van het volledige budget en niet over dit ene geval.
De laatste
vijf jaar heb ik de indruk dat het treinverkeer er op allerlei vlakken
achteruit gaat. Onderhoud lijkt wel een pijnpunt waardoor geregeld
wagons uitvallen en defecte spoorwegovergangen leiden tot vertraging. En
dan vraag ik me af hoeveel onderhoud er kan gebeuren met een budget van
2.200 EUR per dag.
Gert CUPPENS