Het was me al enkele maanden geleden opgevallen : de NMBS heeft de zetels van de eerste klasse in de oude dieselwagons vernieuwd. De boodschap is dan ook duidelijk : we zullen het nog een tijdje moeten doen met die oude dieselstellen. Blijkbaar moet de NMBS het nog even zuinig aandoen als het gaat om de treinen tussen noord-Limburg en Antwerpen.
Maar ook in Antwerpen Centraal zijn er zaken die opvallen. Perron 1 is daar een goed voorbeeld van. Dit perron grenst aan de Pelikaanstraat, maar ligt er enkele meters boven. Daarom is er ook veiligheidsglas over de lengte van perron 1 om te vermijden dat passagiers van het perron zouden vallen en enkele meters lager terecht zouden komen. Maar hier en daar is er al glas gebroken en heeft men het glazen paneel vervangen door een plank. Deze droevige aanblik duurt al een hele tijd. En dan stel ik me toch de vraag hoeveel geld de NMBS van de overheid krijgt, van hun passagiers en hoe dit beheerd wordt.
Een mens wordt er niet vrolijk van in deze dagen waarin de politiekers een nieuwe regering op de been willen brengen en er weer volop over nieuwe belastingen gepraat wordt. Wat krijgen we in België terug in ruil voor die hoge belastingen ? Wie geeft er een duidelijk zicht op de geldstromen waarvoor we bijdragen met een aanzienlijk deel van ons bruto loon ? En dan denk ik terug aan de reportage van Pano over het OCMW van Anderlecht. De aflevering “OCMW op drift” is nog te bekijken op VRT Max. Een grote pot geld beheren en zorgen dat er efficiënte resultaten mee geboekt worden, is duidelijk niet iedereen gegeven.
Gert Cuppens