Wie googelt op de termen “NMBS dispatching”, vindt onder meer volgende omschrijving : “Een veilig en vlot treinverkeer. Dat is onze prioriteit.”. Dat betekent ook dat het aantal wagons wordt aangepast als er door de vakantieperiode minder passagiers worden verwacht. In de zomermaanden is de trein Antwerpen – Hamont / Hasselt geen drie maar slechts twee wagons lang.
Maar af en toe blijken de dispatchers van de NMBS wel zin te hebben in een poets voor de reizigers. En dan kom je op een zomerse augustusdag toe op een perron waar maar één wagon klaar staat. Heel vervelend, want in Mol kan je die ene wagon niet opdelen in een deel voor Hamont en een deel voor Hasselt. Gelukkig voor de passagiers naar Hamont werd er al snel meegedeeld dat de trein volledig naar Hamont ging. Gezien er een incident was op de sporen tussen Mol en Hasselt, zou er een bus de passagiers richting Hasselt verder vervoeren. Twee stations verder werd er meegedeeld dat er een trein zou wachten in Hasselt, want de sporen tussen Mol en Hasselt waren al vrijgegeven.
Maar toen we in Mol toekwamen en er al heel wat passagiers de trein hadden verlaten, kwam de mededeling dat de trein niet naar Hamont maar naar Hasselt zou verder rijden. Alle passagiers naar Hamont moesten dus de trein verlaten. De volgende trein zou over een half uur komen. Uiteindelijk kwam er nog een kwartier vertraging bij en de trein reed niet verder dan Neerpelt. Wie naar Hamont wou, moest nog wat meer geduld hebben of naar huis bellen.
Maar het kan nog erger, want uiteindelijk beperkt zich dit tot tijdverlies. In het vorige artikel schreef ik over de terugkeer van een Panos op een plek waar die enkele jaren voordien had moeten opkramen (lees meer via deze link :
Een tijd van komen en van gaan - Internetgazet)
Die Panos die is teruggekeerd op de eerste verdieping nabij sporen 1 en 2, moet nu klanten zien terug te winnen. En uitgerekend vlak na de terugkeer van de Panos, beslist men om sporen 1 en 2 af te sluiten voor werken. Dat betekent heel wat minder klanten die dagelijks langs deze Panos passeren. En in plaats van tijdverlies gaat het hier om geldverlies voor een zaak die broodnodig de klanten van weleer moet zien terug te winnen. Hopelijk duren de werken niet te lang.
Gert Cuppens