Gemeenteraad
"Er zijn in Duitsland langs de snelwegen een massa laadpalen voor elektrische voertuigen, maar je mag er zeker van zijn dat ze allemaal bezet zijn wanneer jij je wagen wil 'voltanken'", schreef het Duitse blad Auto Bild deze week. Daarom moeten er véél meer laadpalen bijkomen. Genk wil daarin voorop lopen; de gemeenteraad keurde gisteravond de investering in nieuwe laadpalen op het grondgebied van de stad goed. Het gaat om 1,5 miljoen euro.
Uit een analyse van EV Consult blijkt dat er tegen 2025 behoefte zal zijn aan 220 publieke laadpalen in Genk, zo werd gezegd. Op dit moment staat de teller op zo’n dertig. Daarom steekt het stadsbestuur een tandje bij en investeert het zelf in (publiek) elektrisch laden. De stad gaat een overeenkomst aan met SmartVille om dit project te realiseren. Dankzij deze overeenkomst kan Genk beschikken over slimme laadpalen en heeft het stadsbestuur zelf de regie in handen wat de locaties van de laadpunten en het prijsbeleid betreft.
Tussen eind 2022 en eind 2025 zullen er door Smartville minimum 51 laadpalen met dubbele aansluiting geïnstalleerd worden. Deze kunnen geplaatst worden op zowel het publieke als het niet-publieke domein. Op het publieke domein zal dat gebeuren op openbare parkings bestemd voor langparkeren en aan Hoppinpunten. Dat zijn toekomstige mobiliteitsknooppunten die vrij kunnen gebruikt worden.
Nieuwere berichten in
'Gemeenteraad'Oudere berichten in
'Gemeenteraad'