Woensdag 20 december 2023
Gemeenteraad
Tijdens deze laatste gemeenteraad van 2023 nam de jaarlijkse aanpassing van het meerjarenplan een groot deel van de tijd in
beslag. De aanpassingen werden meerderheid tegen oppositie goedgekeurd.
Er werd toegelicht welke investeringen er gedaan zijn de afgelopen legislatuur. Zo werd er
veel geïnvesteerd in personeel en naast de indexaanpassingen weerspiegelde ook dat zich in de stijgende personeelskosten. “Maar
we hebben ook een nieuw managementteam aangeworven, wat echt nodig is”, zei directeur Iris
Mulkens. “Door de klimaatproblematiek, de energiecrisis en de coronacrisis is de context van een
lokaal bestuur veranderd. Daarnaast is er ook de digitalisering en de burger die om meer participatie
vraagt. Er is personeel nodig om dat allemaal in goede banen te leiden.”
Rita Phlippo (Samen Vooruit) uitte haar bezorgdheid over die stijgende personeelskosten. “Net als
vorig jaar stijgen die kosten opnieuw. Nu is het al bijna 8,5 miljoen euro meer. Het is duidelijk dat de
voornaamste stijging gelinkt is aan het extra aannemen van personeel. Wat is het voordeel daarvan?
Het Huis van de Stad is geen open huis meer, maar werkt enkel op afspraak. Ik maak me zorgen dat
die kosten serieus op gaan lopen.”
Schepen van Financiën Johan Bosmans (CD&V) maakt zich geen zorgen. “Het gaat hier om een
investering in mensen die mee zorgen voor een betere dienstverlening. Wij hebben een risico
genomen maar ik vind dat we daar juist respect voor verdienen.”
Burgemeester Bob Nijs (CD&V) lichtte de realisaties in Lommel van het afgelopen jaar toe. De werking van het stadhuis werkt aangepast met onder andere een update van het E-
loket, extra beeldschermen en een fotocabine om pasfoto’s te maken. Er werd ingezet op een betere
communicatie en een laagdrempelige toegang voor burgers.
Verder somde de burgemeester op waar
Lommel in zal investeren, zoals bijvoorbeeld de werken aan de Rondweg, de nieuwe speeltuigen in
speeltuin Dolfijn, de renovatie van jachthaven De Meerpaal, de erkenning van Bosland als Nationaal
Park, het participatietraject rond het nieuwe jongerencentrum, het GlazenHuis, park De Kom en de
herinrichting van het Burgemeesterspark.
Ook bij deze plannen uitte de oppositie haar bezorgdheid. “De daadkracht blijft een moeilijk
gegeven. Moeilijke dossiers worden niet doorgezet, in sommige dossiers beweegt weinig of niets, de
algemene visie van parking ontbreekt, en de aanpassing van de bussen heeft geen draagvlak”, zei
Walter Cremers (Samen Vooruit). “Elk bestuur maakt keuzes en beleidsbeslissingen en probeert dat voor de mensen zo goed mogelijk
te doen," reageerde de burgemeester. "En ik denk dat dit beleid, in een tijd waarin de prijzen de pan uit rijzen, toch heeft kunnen
voortwerken zonder de algemene belastingen te verhogen."
“Onze fractie is enorm positief over alle stappen die gezet zijn in deze legislatuur”, klonk het bij Peter
Luykx (N-VA). “U bent wel heel erg negatief”, zei hij tegen Rita Phlippo. “Personeel is een investering
en niemand daarvan is overbodig. De legislatuur eindigt en het wordt tijd dat jullie erkennen dat er
fantastisch werk geleverd is.”
De gemeenteraad keurde unaniem goed dat de samenwerking met CABRIO, specifiek gericht op daklozen, verder gezet wordt tot
2025. “We voorzien meer budget omdat het helpen van de daklozen nu eenmaal veel tijd en
mankracht vergt”, verklaarde schepen van Lokaal Sociaal Beleid Nancy Bleys (CD&V). “Momenteel
begeleidt het team zo’n 32 mensen intensief, dat is in onze regio een hoog aantal.”
Een eerste mondelinge vraag kwam van Jean Jacques Melotte (Samen Vooruit) en ging over het
motorcrossterrein. Vorige week bleek dat een sluiting op 1 januari 2024 niet aan de orde is, zo liet
minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA)weten. Melotte zei dat hij het fantastisch vindt dat het tij
nu gekeerd lijkt te zijn.
Schepen van Sport Dirk Vanderhoydonks (CD&V) verzekerde dat de stad in de loop van de procedure een constructief advies zal geven waarin rekening gehouden zal worden
met het motorcrosscircuit en de buurtbewoners. “We gaan alleen maar voor winnaars en geen
verliezers in deze race”, aldus Vanderhoydonks.
Sooi Van Limbergen (PVDA) had het over de bushaltes die De Lijn vanaf 6 januari afschaft in Lommel. “De filosofie daarachter is dat als een bus aan minder haltes moet
stoppen, de reistijd korter is. Maar mensen moeten wel verder wandelen of fietsen naar een halte,
waardoor hun reistijd uiteindelijk langer wordt. Ik vraag mij af of de schepen zich wel afgezet heeft
tegen dat verlies aan haltes én het verlies van de snelbus naar Hasselt.”
Schepen van Mobiliteit Sophie Loots (CD&V) zei dat Lommel elk jaar een brief met bemerkingen gestuurd heeft naar de bevoegde minister: “Wij zijn nooit voorstander geweest van het afschaffen van haltes. Maar
De Lijn hanteert het principe van basismobiliteit en wil dat budgetneutraal doen. Ze willen dat
iedereen te voet of met de fiets aan de halte kan geraken en dan vlot de bus pakken. Dat is hun doel.
Wij hebben steeds gehamerd op het maximale behoud van die haltes, maar ik wil toch ook
benadrukken dat de belbusverbindingen heel goed zijn in onze stad en dat mensen die moeilijk te
been zijn daar gebruik van kunnen maken.” De belbus gaat vanaf 6 januari Flexbus heten. (DF)
Nieuwere berichten in
'Gemeenteraad'Oudere berichten in
'Gemeenteraad'