Woensdag 21 december 2022
Gemeenteraad
De gemeenteraad van gisterenavond stond in hoofdzaak in het teken van de aanpassing van de Meerjarenplanning 22-25. Eerst was er een korte toelichting door algemeen directeur Iris Mulkens, gevolgd door een algemeen financieel overzicht door schepen van financiën Johan Bosmans (N-VA).
Deze laatste had het eerst over de exploitatie-ontvangsten waarbij de grootste inkomst te beurt viel aan de opcentiemen op de onroerende voorheffing die stijgen van 12,4 miljoen in 2022 naar 13,7 miljoen euro in 2023. Ook de aanvullende belasting op de personenbelasting stijgt met een goede 2 miljoen, van 8,1 naar 10,4 miljoen euro in 2023. Voor de rest bleven de cijfers hier ongeveer gelijk, al viel er nog een verhoging te noteren van de inkomsten uit bungalowparken, die stijgen van 640.000 naar 888.000 euro. Dit laatste heeft alles te maken met een nieuw reglement dat hier gehanteerd gaat worden, en waarbij niet per overnachting gaat belast worden, maar wél per wooneenheid/per persoon.
Bij de werkingstoelagen viel er vooral een verhoging te noteren voor de politiezone (van een miljoen) en voor de Hulpverleningszone (van een half miljoen). De bedragen voor Erfgoed, Toerisme, AGB Sport, de Zorggroep en de Welzijnsregio blijven quasi identiek. Uiteraard was er ook aandacht voor de hoge energieprijzen en stelde de schepen dat het gebudgetteerde bedrag voor 2022 voor elektriciteit van 618.000 euro nu al met bijna 100.000 euro is overschreden, en voor gas is het nog dramatischer, want in het budget was 206.000 euro voorzien, en de reële kost tot op heden bedraagt al 413.000 euro. “Uiteraard heeft dit gevolgen voor de meerjarenbegroting voor de komende jaren, en 80% van de meeruitgaven voor 2023 spruiten dan ook voort uit deze hogere energiekost”, aldus de schepen.
Een ander punt dat werd aangeraakt door de schepen waren de stijgende personeelskosten. Deze stijgen van 23,2 miljoen naar 27,5 miljoen in 2023. “Deze verhoging heeft vooral te maken met de meerdere spilindexoverschrijdingen die er dit jaar waren, en die er nog zitten aan te komen”.
Wat de schulden betreft had de schepen dan weer goed nieuws, want hij stelde dat de schulden in 2024 nog maar 4,3 miljoen zouden bedragen voor de Stad (van 15,5 miljoen in 2018), en voor het OCMW zogoed als nihil zouden zijn (omwille van de overheveling van de leningen naar de Zorggroep…)
Nadien kwam burgemeester Bob Nijs (CD&V) aan het woord die héél wat concrete zaken voor de komende jaren uit de doeken deed. Ze hier allemaal opsommen zou écht té ver leiden, daarom pikken we er de voornaamste uit:
- Besparing op openbare verlichting door het doven van de openbare verlichting tss 24 en 05 uur, met een opbrengst van 300.000 euro;
- Plaats- en tijdonafhankelijk werken voor het stadspersoneel, waarbij door aankoop van laptops + GSM’s er 230.000 euro uitgaven zijn. Ook binnen de interne communicatie is er een investering van 77.000 voor Intranet, + jaarlijks onderhoud van 14.000 euro;
- Binnen de exploitatieuitgaven krijgt Kriebelboom 10.000 euro méér per jaar (bovenop de 10.000); de wijkteams ontvangen extra 6.000 euro, Depot Margo krijgt 6.000 euro extra, en TalentTent bij Huis van de Wereld krijgt ook een extra budget van 12.000 euro;
Bij de exploitatie uitgaven gaf de burgemeester eerst een overzicht van alle uitgevoerde investeringen, zoals de infrastructuur Lutlommel VV, de uitbouw van het Overkophuis, 10 trage Wegen, nieuwe sporthal Soeverein, de plaatsing van het Onument, de uitrol van meerdere camera’s in het centrum, 4 kleine wildernissen, vernieuwing Jachthaven Meerpaal, Deelwagens en Blue-Bikes, Opstart huis van het Kind.,…
Daarna had hij het over nieuwe initiatieven voor de komende jaren:
- Uitbouw van een lokaal e-inclusiebeleid;
- Vernieuwing van de stedelijke website, waarbij een verregaand samenwerking moet komen tussen de verschillende diensten: één toegangspoort voor de verschillende doelgroepen;
- Aanvang van de werken aan de Rondweg… “het blijft de bedoeling om deze legislatuur de ‘schup’ in de grond te steken”
- Lommel Fietsstad: verbetering van 12 schoolomgevingen en 8 schoolroutes, inrichten 10 trage wegen, realiseren twee fietsboulevards, aankoop mobiele bewaakte fietsenstalling
- Realisatie van ‘Bosland - The House of Nature’, de mooie toegangspoort voor Bosland;
- GlazenHuis en toerisme 3.0: glaskunstonderwijs optillen naar een hoger niveau, de glasoven een centrale en zichtbare plaats geven;
- Kerk Kolonie inrichten als erfgoedhuis + aanleg omgeving De Kom. Er is hiervoor al een subsidie van 100.000 euro bekomen in het kader van ‘Zorgzame buurten’; herbestemmingssubsidies ten bedrage van 250.000 euro worden nog aangevraagd;
- Start project Mudhoven: stadspark van 40 are, 30 fietsstalplaatsen + ondergrondse parking voor 250 wagens, één- en meergezinswoningen en buurtgerichte zorgfuncties;
- Buspaviljoen centrum: sluitstuk van de herinrichting van het Dorp, met een pleinpaviljoen en een haltepaviljoen;
- Ecoduct N71 – Waaltjesbos: tussen Kattenbos/Pijnven en Sahara/Blekerheide via Waaltjesbos
- Uitvoering Groenplan: opwaardering Burgemeesterspark (ambitie van stad is dit park te vergroten, hieromtrent zijn reeds contacten geweest met een van de buren), herinrichting buurtparken, bomenplan, omvormingsbeheer laanbomen Schilderswijk, ….;
- Masterplan De Soeverein: nieuw skatepark, nieuwe speeltoestellen, afbraak oude kantine, fietsboulevard, nieuw voetbalveldje, nieuwe ruiterpiste, nieuwe padelpleinen in samenspraak LTC en buurt;
- Jongerencentrum: Overkophuis, jeugddienst, evenementendienst, polyvalente zaal, stille ruimtes,… op één locatie in het centrum met aandacht voor vergroening en aandacht voor de fiets;
- En voorts ook nog de sport- en recreatiezone Lutlommel, het buurtenplan, sportinvesteringen in de wijken, het energetisch verduurzamen van het stedelijk patrimonium en de restauratie van het Mariapark.
Een hele boterham dus vanwege een enthousiaste beleidsploeg. Dat de oppositie het allemaal net iets minder vond, dat zal wel niemand verbazen. Daaromtrent in een volgend artikel méér!
Nieuwere berichten in
'Gemeenteraad'Oudere berichten in
'Gemeenteraad'