Ter promotie van twaalf nieuwe oplaadpalen gaf Lommel één jaar gratis stroom aan mensen die met een elektrische wagen rijden. Op 1 november is dit jaar afgelopen. Vanaf nu zal dus iedereen moeten betalen wanneer ze hun auto opladen. Tegen 2020 wil Vlaams minister van Energie Bart Tommelein 2.500 nieuwe laadpalen voor elektrische auto’s. In elke gemeente zou minstens één laadpaal moeten staan. Indien dit doel wordt bereikt, zijn er in België 5.000 laadpunten. In Lommel staan inmiddels twaalf laadpalen op zes verschillende locaties. Aan elke laadpaal kunnen twee wagens tegelijk opladen. In samenwerking met netbeheerder Infrax en laadpaaloperator Allego streeft de stad naar een goede mix van locaties. Sommige laadpalen staan nabij het centrum, anderen staan dan weer dichtbij vrije tijdsvoorzieningen of kantoorgebouwen. Lommel beschikt ook over vijf fietslaadpalen. De laadpalen in de stad zijn vooral belangrijk om te kunnen bijladen en de afstand tussen opladen thuis of op het werk te overbruggen. ‘De kostprijs van elektrische laadpalen is vrij hoog,’ zegt schepen van Milieu Kris Verduyckt,’ maar hoe meer laadpalen er zijn, hoe makkelijker het wordt om over te schakelen op elektrisch rijden. Fossiele brandstoffen is einde verhaal dus we kunnen maar beter snel uitbreiden.’ Om elektrisch rijden te promoten was de stroom van de laadpalen het eerste jaar gratis. ‘veel mensen zitten nog met vragen over elektrisch rijden en door veel oplaadpalen te plaatsen en dit te promoten, maken we het toegankelijker voor de mensen,’ aldus Verduyckt. 1 november staan de oplaadpalen er een jaar. Vanaf nu zal je dus 0,31 euro per kW/uur moeten betalen bij het opladen van de wagen. De volledige batterij opladen, neemt zo’n viertal uren in beslag. De laatste jaren stijgt de verkoop van elektrische wagens. ‘Elektrische wagens zijn voor de bevolking steeds bereikbaarder, je bent geen buitenbeentje meer als je elektrisch rijdt,’ zegt Sam Breemans, Product Genius van garage Beliën Lommel,’ bovendien zijn mensen zich steeds meer bewust van hun uitstoot.’ De aankoopprijs van een elektrische auto is een hele investering, maar het rijden zelf is veel zuiniger. ‘Als je elektrisch rijdt, betaal je voor 100km 1/3de van de prijs die je betaalt als je rijdt met een diesel of benzinemotor,’ zegt Breemans. Een elektrische auto is een hele investering, maar het rijden zelf is beduidend zuiniger. Lommel stimuleert met de 12 laadpalen de groei van elektrisch rijden. Zo zorgt de stad er voor dat op termijn elektrisch rijden eindelijk bereikbaar wordt. (Bijdrage Stef Pennemans)