U gaat ze na de herinrichting niet meer herkennen, onze Kerkstraat
(foto boven). Er is al lang over 'gepalaverd', maar nu gaat die herinrichting er vrij snel komen. De werken zouden
in april starten en eind 2016 afgerond zijn. Belangrijkste elementen uit het voorlopige voorontwerp zijn:
max. 20 km. per uur, max. 30 minuten (gratis) parkeren, integratie van kunst, van straat naar pleingevoel, van gevel tot gevel in het zelfde materiaal (en zonder niveauverschillen) , de voetganger die centraal staat, auto's worden zoveel mogelijk geweerd o.a. ook met een veel duidelijker signalisatie rond het centrum naar de verschillende parkings. Schepen Geert Jansen benadrukt dat "d
it voorontwerp dat nu op tafel ligt de nodige ambitie heeft en gedragen is door alle actoren, waarbij de ontwerpers en alle diensten verder hun voorbereidingen kunnen treffen."In het voorjaar startte de tijdelijk vereniging Buur - Grontmij, aangesteld door het stadsbestuur met een blanco blad en een participatietraject met de voorbereidingen om de Kerkstraat en de Einderpad heraan te leggen. Doelstelling was om de
intensiteit van het autoverkeer te ontmoedigen en de belevings- en verblijfskwaliteit te verhogen in een gedragen concept met de gebruikers, handelaars, bewoners én pandeigenaren. Er werd gestreefd naar een belevingszone met aandacht voor de shopper en zwakke weggebruiker, een toekomstgerichte groenstructuur en een sfeervolle verlichting. Binnen de beschikbare ruimte werd op een subtielere manier nog parkeerruimte voorzien, maar op een dusdanige wijze dat het niet meer uitnodigt tot parkeren, maar aanzet om de auto op randparkings achter te laten (maximaal 30 minuten parkeren, gratis,
via een nog te onderzoeken vernuftig systeem).
Na deze start in het voorjaar kwam de werkgroep regelmatig samen met o.a. ook afgevaardigden van de scholen en stadsdiensten om de visie en voorontwerpen door de ontwerpers mee voor te bereiden. En dit leidde tot het huidige voorontwerp
(foto bovenaan) dat afgelopen week aan de werkgroep werd voorgesteld, en dat door de overgrote meerderheid ervan als positief werd ervaren. Met de op- en bemerkingen op zak gaan de ontwerpers
nu een definitief ontwerp maken dat in december op de gemeenteraad zou moeten komen voor goedkeuring.
De straat wordt zodanig ingericht om als plein en erf te fungeren waarbij voetgangers de ganse breedte kunnen gebruiken en het gemotoriseerd verkeer zich moet schikken naar de voetgangers en fietsers en deze ook niet in gevaar mogen brengen noch hinderen. Er mag niet meer sneller dan 20 km per uur gereden worden. Kortom het principe van volledig gemengd verkeer met voorrang voor de voetgangers.
De komende weken zal het ontwerpbureau en technisch bureau verder werken aan het ontwerp, waarbij ook de keuze van o.a. straatbedekking, verlichting, groenvoorziening, centrale afwateringsgoot aan bod zullen komen. Ook
kunst zal in de vernieuwde Kerkstraat geïntegreerd worden, en wel tegelijkertijd met de herinrichting. Momenteel wordt er hiervoor gezocht naar één of meerdere kunstenaars die i.v.m. straatmeubilair, verlichting of andere creatieve concepten met typische Lommelse ingrediënten een voorstel willen uitwerken.
Naast de voorbereiding tot de herinrichting wordt ook de
signalisatie rond de kern onder handen genomen. Langparkeerders worden via een duidelijk digitaal parkeergeleidingssysteem naar de diverse randparkings verwezen om de verblijfskwaliteit in het centrum te verhogen.
"Om de hinder maximaal te beperken zal er ook fasegewijs gewerkt gaan worden", weet de schepen tot slot ook nog te zeggen.