Er worden opnieuw stappen gezet bij de herinrichting van Koning Albertlaan en Koningin Astridlaan. Er werden ondertussen
78 van de 88 grondinnames gerealiseerd. Vijf van de overige tien zitten in een laatste fase en voor de laatste vijf is er momenteel nog geen zicht op een onderling akkoord. Het gemeenschappelijk belang is zo groot dat de stad de
onteigeningsprocedure herstart voor deze laatste percelen. De vergunning voor de werken is aangevraagd, maar door een wijziging in de procedure, dient dit opnieuw te gebeuren bij de Provincie, wat enige vertraging kan opleveren. Maar als alles vlot verloopt rekent de stad op een
start der werken in 2024. De aanleg zal in drie fases verlopen en zal ongeveer een jaar in beslag nemen. De eerste fase omvat het stuk vanaf de Mudakkers richting de Kapelstraat. Daarna komt het stuk Mudakkers richting Astridlaan aan bod en tot slot de doorsteek naar de Norbert Neeckxlaan
Het plan dat voorligt gaat uit van een
gemiddelde wegbreedte van 15 meter. Daarbinnen is voldoende ruimte voor een weg met twee rijstroken, vrijliggende fietspaden aan weerszijden van de weg, een verhard voetpad aan de zijde van het centrum en groenstroken tussen fietspaden en weg. “Om de heraanleg te kunnen realiseren zijn 88 grondinnames nodig. Voor 78 innames werd een akkoord getekend, waarvan er
72 werden gerealiseerd sinds de start van deze legislatuur”, zegt burgemeester Bob Nijs.
“De heraanleg moet kwalitatief uitgevoerd worden over het volledige tracé”, benadrukt schepen van openbare werken, Sophie Loots. “Overal duidelijke en veilige fietspaden, veilige in- en uitritten en oversteekplaatsen, en voldoende ruimte voor groen zullen zowel de woonkwaliteit als de verkeersveiligheid in de straten sterk verbeteren.”
Bij een eerste versie van het onteigeningsplan heeft de raad voor vergunningsbetwistingen (een onafhankelijk Vlaams bestuursrechtscollege) aangehaald dat een aantal gegevens ontbraken en verzocht om het studiewerk te verfijnen. Dit is ondertussen gebeurd. Het geactualiseerd onteigeningsbesluit, met een maximale onderhandelingstermijn van 3 maanden, wordt vandaag voorgelegd aan de gemeenteraad.
Op 7 juli 2022 is een vergunning voor de werken aangevraagd. Door een recente uitspraak van de Raad voor Vergunningsbetwistingen is de vergunningsprocedure in Vlaanderen gewijzigd en zal de omgevingsvergunning bij de provincie Limburg ingediend moeten worden.
Dit zorgt voor onverwachte vertraging. De Stad gebruikt de bijgekomen tijd om een aantal aanpassingen in het (groen)ontwerp en de projectnota’s door te voeren en komt zo tegemoet aan eerder ontvangen bezwaren. De extra tijd geeft Proximus ook de mogelijkheid om een
studie voor glasvezel uit te kunnen voeren. Als de vergunning en aanbesteding goed verlopen, starten de werken gefaseerd in 2024.
De kost van de volledige herinrichting is geschat op
3.500.000 euro. In dat bedrag zitten de heraanleg van de weg, de plaatsing van slimme verkeerslichten, groenaanleg, de realisatie van de fiets- en voetpaden en de vernieuwing en ontdubbeling van de riolering. De stad haalde voor dit project een
aanzienlijk bedrag aan subsidies binnen: ongeveer 780.000 euro voor de aanleg van de riolering en nog eens 380.000 euro voor de aanleg van de fietspaden. De kosten voor de vernieuwing van de nutsleidingen (water, elektriciteit, gas, telefoon en kabel) worden door de nutsmaatschappijen gedragen.
(Afb. Stad Lommel)