“Pelt wordt op het vlak van bereikbaarheid het centrum van Noord-Limburg en Lommel zal hier
op aantakken. M.a.w. de snelbuslijn vanuit Lommel wordt trager voor Lommelaren en sneller voor Peltenaren, ze krijgen er zelfs een kernnetlijn bij.” Dat is wat Walter Cremers (Samen-sp.a) vreest, maar volgens schepen Sophie Loots (CD&V) werkt deze polarisering contraproductief, en zij benadrukte dat het geen zin heeft om steeds de vergelijking met Pelt te maken. “Dit soort polarisering tussen Lommel en Pelt heeft geen zin en maakt een goed overleg alleen maar moeilijker.
dat dinsdagavond op de gemeenteraad besproken werd. De oppositiepartij is ervan overtuigd dat het vervoersregioplan al een serieuze voorafname betekent op hoe het project Noord-Zuid er zal uitzien, en vermits de as tussen de twee kleinstedelijke gebieden haaks ligt op de Noord-Zuid verbinding, vraagt het bijzondere aandacht om deze twee kleinstedelijke gebieden evenwaardig aan te sluiten.
Samen-sp.a vindt het een
gemiste kans voor Lommel dat de snelbus Hasselt-Lommel in het nieuwe plan via het ziekenhuis in Pelt gaat rijden. “Het gaat voor ons 4 minuten langer duren om in Hasselt te geraken. Voor Pelt is het een snellere verbinding naar Hasselt dan de kernnetlijn over Lindel”, zegt Cremers. “Wij willen dat de Oude Baan (N715) naar Hechtel als openbaar vervoeras behouden blijft.
Bevoegd schepen Loots zag het toch net iets anders, en wist dat “de kernnetlijn Lommel-Hasselt over de N74 langs het ziekenhuis van Pelt laten passeren, en dat is
een opportuniteit. Deze zogenaamde omweg betekent idd 4 minuten extra reistijd, maar wel met een
frequentieverhoging als gevolg.
De bus vertrekt nog altijd in Lommel en zal de Lommelaar nog altijd heel goed bedienen.” Spartacus 3 wordt volgens Cremers
wellicht een tramlijn die vanaf Hechtel de Noord-Zuid (N74) naar Pelt zal volgen. Samen-Sp.a wil echter een tram via de Oude Baan. “Dat is
goedkoper en sneller. Bovendien kunnen we dan ter hoogte van Nolimpark een gelijkwaardige aftakking maken naar Lommel en Pelt. Deze ontsluiting zal een bepalende rol spelen in de verdere evenwichtige ontwikkeling van Lommel en Pelt," zei hij.
Maar schepen Sophie Loots (CD&V) repliceerde dat het te kort door de bocht is om te stellen dat het vervoersregioplan een voorafspiegeling zal zijn van de Noord-Zuid. “Met de Noord-Limburgse gemeenten Pelt, Hechtel-Eksel, Peer en Lommel zijn we tot
een gedragen consensus gekomen,
weg van politieke spelletjes. Vanuit de stad Lommel is er altijd voor geijverd om de regio Noord-Limburg te verbinden met onze provinciehoofdstad, waarbij Lommel en Pelt evenwaardig ontsloten moeten worden. Lommel is geografisch gelegen aan de N71 en heeft via Pelt een bijna directe aansluiting op de N74. Vandaar dat voor ons de oost-westverbinding, de zogenaamde Kempische as, ook belang heeft in relatie tot de verbinding met Hasselt. In eerste instantie is het onze betrachting om Spartacus 3 te realiseren.
Waar effectief de eindhalte zal komen, is nog niet duidelijk, maar dat ze er eindelijk eens moet gaan komen is duidelijk. Hoe dan ook zal die zowel Pelt als Lommel op een evenwaardige manier bedienen.”
Cremers vroeg een negatief advies te geven over dit plan. Schepen Loots repliceerde dat het Samen-spa-plan een enorme kost aan infrastructuurwerken met zich zou meebrengen, zoals ondertunneling van de spoorlijn. Ook stelde ze dat het
NIET het Spartacus-plan is dat nu voorligt. “We hebben met vier Noord-Limburgse gemeenten samengezeten en zijn daar tot een consensus gekomen”.
Tot slot van een bijwijlen vinnige discussie werd dit punt meerderheid tegen oppositie goedgekeurd.
De rest van het verslag van de gemeenteraad van vanavond volgt later (morgen). (JB)