De saga blijft duren... Gisterenavond stond de Noord-Zuid
alweer op de dagorde van de gemeenteraad. Deze keer naar aanleiding van de kennisname van de brief van minister Peeters, als antwoord op een schrijven van de gemeenteraad, beslist op de gemeenteraad van oktober, zie ook
ons artikel van toen. Schepen Loots (CD&V) had het over deze brief (waarin o.a. gepleit werd om een rechtstreekse verbinding Lommel-Hasselt te behouden én over de andere argumenten hiervoor die aan bod waren gekomen tijdens een vorige raadszitting) en las ook het antwoord van de minister voor. Volgens de schepen was dit antwoord vrij vaag, maar rekende ze nog op meer duidelijkheid.
Raadslid Cremers (Samen/Vooruit) hoopte om in de toekomst méér te spreken als gehele gemeenteraad in dergelijk belangrijke materies. Ook hij vond het antwoord van de minister erg onduidelijk en had het over ‘beperkt inzicht van de hogere overheid’. Ook vroeg hij zich af waarom er nog nooit een onderzoek geweest is van de operationele kost en opportuniteiten tussen twee mogelijke tracés. En tot slot stelde hij ook dat de minister niet consequent is in haar aanpak en als het uiteindelijk elektrische bussen (70 km/u) worden en geen trambussen, dat het toch wel zinnig zou zijn om het tracé tussen Helchteren en Lommel te
herbekijken i.f.v. de kosten en de toekomstige verdichting van de kernen, Hechtel, Pelt en Lommel. Hij bepleitte ook om blijvend druk te zetten op de minister namens de gehele gemeenteraad.