Gisterenavond stond de oktoberzitting van de gemeenteraad gepland. Na twee woordmeldingen
(zie vorig artikel) ging deze van start. En weer liep het
technisch fout bij de allereerste stemming over het verslag van de vorige zitting, met een oponthoud van een kwartier. En zo ging het eigenlijk bij meerdere punten verder, met dikwijls wel ergens bij iemand een probleem, waardoor er bij heel wat agendapunten maar liefst drie keer moest gestemd worden… Het stemsysteem geraakt duidelijk niet verlost van de kinderziektes!
Schepen Johan Bosmans (N-VA) stelde de
opvolgingsrapportering van het eerste semester 2022, meerjarenplan 20-25 voor. Hij had het o.a. over de rol van het Huis van het Kind en het Kompas. Ook had hij het over laagdrempelige toegang tot allerlei diensten via het Kompas. Ook Klimaatstad, inclusiviteit, ontwikkeling van het kleinstedelijk gebied en andere kwamen aan bod. Namens Samen/Vooruit kwam mevr. Rita Phlippo tussen. Zij stelde dat haar fractie erg
ontgoocheld was, want hetgeen er eigenlijk moest instaan “staat er niet in, nl. wat is er tot nu toe gebeurd, wat is er uitgegeven, en waar moeten we bijsturen?”. Ze had het ook over het feit dat bijzonder weinig werd uitgegeven op sommige posten, terwijl er op twee andere posten grote overschrijdingen gebeurden. “Ik begrijp het niet meer…” stelde ze. Schepen Bosmans was het niet eens met het oppositielid, en hij stelde dat deze opvolgingsrapportering wél beantwoordt aan de normen. Hij hekelde ook het feit dat de specifieke vraag van mevr. Phlippo niet op voorhand werd gesteld, zodat hij nu had kunnen antwoorden. “Maar nu kan ik onmogelijk antwoorden als ik op voorhand niet weet wat u gaat vragen.” Mevr. Phlippo vond het ‘triestig’ en ‘ik word zelf boos hiervan’. Het werd even een vinnige discussie tussen beiden...
Carine Creemers (Samen/Vooruit) kwam tussen i.v.m. de ontwerper van de
wegenisinfrastructuur voor Lutlommel VV. “Op een eerdere gemeenteraad in februari uitte onze fractie reeds zijn bezorgdheid over de wijze waarop de ontwerper van de infrastructuur voor voetbalploeg Lutlommel VV werd aangeduid. Het stadsbestuur koos toen voor een meerwerk toe te wijzen en paste zo niet de juiste manier toe. In september werd vervolgens die ontwerper in gebreke gesteld. Wat nu met de wegenis en rioleringsinfrastructuur voor Lutlommel VV? Had dit niet kunnen voorkomen worden want er waren al eerder problemen gemeld met de ontwerper. Samen/Vooruit hoopt dat het dossier wat zorgvuldiger wordt verdergezet zodat de club geen problemen ondervindt. Ze vroeg ook welke meerkost dit gaat meebrengen. Schepen Sophie Loots (CD&V) antwoordde: “Er is inmiddels via een nieuwe overheidsopdracht een
nieuwe ontwerper gevonden voor het verdere verloop van dit project. De goedkeuring van deze ontwerper is besproken en bekrachtigd door het schepencollege. Het project en de tijdslijnen ervan zullen geen hinder ondervinden van het wisselen van ontwerper. We blijven ook binnen het budget dat voorzien was voor studiekost voor dit project. De uitvoering van de werken is niet in de problemen gekomen door de stopzetting van de opdracht bij de originele ontwerper, tegen mei 2023 zullen de werken beëindigd zijn”.
Over de
vergunning van het Motorcrossterrein kwam Jean Jacques Melotte (Samen/Vooruit) tussen. “Lommel is sinds jaar en dag een stad waar Motorcross zijn plaats heeft. Door extra voorwaarden die minister Demir oplegde, vrezen de uitbaters voor het voortbestaan. Het is voor onze fractie niet duidelijk wat de impact van die voorwaarden is op de exploitatievergunning en daarom willen wij graag tekst en uitleg van het bestuur en ook weten op welke manier zij dit dossier bespraken met de bevoegde minister. Uiteraard is het belangrijk dat de motorcross goed kan samenleven met omwonenden maar het is belangrijk dat deze sportinfrastructuur wel kan blijven functioneren. Vandaar onze vragen.” Schepen Joris Mertens (CD&V) gaf een korte historiek: de omgevingsvergunning verliep twee jaar geleden. De vereniging vroeg een nieuwe vergunning aan, en de Stad gaf hier advies op. De Provincie gaf daarna een tijdelijke vergunning mét voorwaarden. Hierop gingen zowel de omwonenden als het motorcrosscentrum in beroep. Dit voorjaar werd een nieuwe vergunning aangevraagd, waarop opnieuw een advies moest komen vanwege het stadsbestuur. De provincie moet nu voor het einde van deze maand een beslissing nemen. De schepen stelde ook in alle duidelijkheid dat zij het
motorcrosscentrum erg genegen zijn, want Lommel wordt hierdoor wel op de internationale kaart geplaatst. Maar ook stelde hij dat het voor de omwonenden leefbaar moet blijven, en er moeten dus goede afwegingen gemaakt worden waarbij eenieder gehoord wordt en met eenieder rekening wordt gehouden.” Slotsom was dan dat zowel meerderheid als oppositie hier toch op ongeveer dezelfde lijn zitten en ze allebei absoluut de GP Motocross in onze stad willen houden…
Rita Phlippo (Samen/Vooruit) had het over persberichten i.v.m.
fusieplannen in Noord-Limburg. “We lazen in de pers over de pogingen van Leopoldsburg om tot fusiegesprekken in Noord-Limburg te komen. Wij willen van het bestuur graag weten in hoeverre zij betrokken zijn en roepen op tot openheid over dermate belangrijke gesprekken”. Burgemeester Nijs antwoordde dat hij begrip heeft voor kleinere gemeentes om te fuseren. “Maar zélf is onze stad op geen enkele manier bij welke gesprekken ook betrokken”. Ook stelde hij dat het niet erg zinvol is om met wie dan ook te fuseren. Hij had het ook over goede samenwerkingen die er bovenlokaal nu al bestaan. “Wij pleiten in eerste instantie voor een betere samenwerking i.p.v. een fusie. Onze inwoners zijn héél tevreden binnen het kader van Lommel an sich, en wij voelen ons nog altijd ‘Lommelaars’, maar indien er gesprekken zouden zijn, zou het ook onverstandig zijn om niet aan te schuiven aan de tafel om te luisteren naar eventuele opportuniteiten.”
Tot slot kwam ook nog Walter Cremers (Samen/Vooruit) tussen i.v.m.
de Noord-Zuid. Zie hiervoor ons
eerder artikel betreffende het standpunt van de oppositiepartij.
Schepen Sophie Loots (CD&V) stelde dat het schepencollege reeds bij de minister is geweest om hun bezorgdheid uit te drukken. “Ondertussen lopen er drie dossiers i.v.m. vervoer: het OV-plan 2023 (basisbereikbaarheid) dat binnenkort uitgerold gaat worden, het RMP (regionaal mobiliteitsplan) en het complex project Noord-Zuid Limburg. Voor alle duidelijkheid deze laatste is feitelijk een infrastructuurdossier en het OV-plan betreft de exploitatie van het OV, waarbij we (nota bene) vanuit Lommel een frequentieverhoging op korte termijn krijgen van Lommel naar Hasselt en omgekeerd, van één busverbinding vanuit Lommel per uur naar twee aansluitingen per uur. Binnen het RMP is er vooralsnog geen beslissing afgeklopt. Wij blijven pleiten voor een performante verbinding van het centrum met de provinciehoofdstad zonder overstap én een degelijke uitbouw van de oost-west as tussen Kristalpark, Lommel centrum, knooppunt Noord, het ziekenhuis en andere bestemmingen in de omgeving. Het reizigerspotentieel werd onderzocht, hier was zowel vanuit Lommel als vanuit Pelt een groot reizigerspotentieel (dat van Lommel lag inderdaad iets hoger als dat van Pelt).
Op vraag van de stad Lommel en de gemeente Pelt werd ook onderzocht of het schrappen van een aantal haltes de reistijd tussen Pelt en Hasselt aantrekkelijker maakt. Dit om het potentieel gebruik vanuit Lommel en Pelt te vergroten. Helaas is het antwoord hier negatief op. Het schrappen van haltes heeft maar een beperkte invloed op het aantrekken van nieuwe reizigers uit Noord-Limburg. Kortelings is er een bilateraal overleg voorzien met de werkvennootschap van de Noord-Zuidverbinding om onze bezorgdheden / opmerkingen / voorwaarden nogmaals te bespreken.” Tot slot beloofde de burgemeester
een overleg om met alle fracties de vele bezorgdheden te bekijken.