Premier Alexander De Croo was deze voormiddag op Kristalpark bij het tandwielkastenbedrijf
ZF Wind Power waar hij op verzoek van werkgeversorganisatie VOKA symbolisch
even stage liep. Het bedrijf is wereldleider inzake aandrijflijnen voor windturbines.
Samen met burgemeester Bob Nijs maakte de eerste-minister niet
alleen kennis met de theoretische uitdagingen in de transitie naar
duurzame energie via o.m. windturbines. Op de werkvloer ontdekten beide heren ook het belang
van de details in het proces en de productie van zowel individuele
componenten als in de assemblage van tandwielkasten en complete
powertrains. De tandwielen van deze producten worden met een
precisie van één honderdste van een millimeter geslepen. De Croo
voerde een tussencontrole uit bij het slijpen van een ringwiel
en monteerde één van de 48 draadstangen bij de generatorflens. Die draadstangen zorgen ervoor dat de onderdelen van de powertrain stevig aan elkaar
gemonteerd zijn.
“Als land zetten we in op verduurzaming. Ook de
industrie kiest voor groene groei. België heeft geen grondstoffen van
betekenis. Wij hebben geen gas. Maar inzake kennis en innovatie zijn
we top in de wereld. Indrukwekkend om te zien dat hier tandwielkasten
worden geproduceerd die straks in ons land en de rest van Europa
propere energie zullen opleveren. Deze zomerstage is een unieke
gelegenheid om het (klimaat)beleid en de verwachtingen van de
industrie beter op elkaar af te stemmen. Ik raad het al mijn collega’s
aan,” aldus de premier.
ZF heeft tot dusver al meer dan 80.000 tandwielkasten gemonteerd voor ongeveer één vierde van tandwielaangedreven windturbines wereldwijd. Specifiek voor de groeiende offshore markt ontwikkelde ZF samen met
zijn partner zopas ook de eerste complete 15MW powertrain ter wereld. Deze
immense powertrain bevat al de onderdelen van de aandrijflijn: de tandwielkast,
de generator en de as met hoofdlagers die de verbinding maakt tussen
de wieken en de tandwielkast. Deze nieuwe powertrain weegt maar
liefst 220 ton en wordt vanaf 2024 serieel geproduceerd in Lommel.
Enkele weken geleden testte ZF de route die zo'n gevaarte zou moeten overbruggen om tot aan het kanaal te geraken. Wij waren toen ter plaatse, maar er werd ons verboden om foto's te maken. Het nieuwe
model wordt geïnstalleerd in turbines met een rotordiameter van 236 m
en een vermogen van 15MW. Wanneer deze wieken draaien, bestrijken
ze een oppervlakte vergelijkbaar met de oppervlakte van twee en een halve
voetbalvelden.
Eén turbine levert jaarlijks tot 80 GWh aan capaciteit,
voldoende om 24 000 gezinnen van stroom te voorzien (!). Door hun
hogere opbrengst zijn er minder turbines nodig en kan de beschikbare
zee-oppervlakte meer energie opleveren.
(Foto's Guy Weyns)